20180202 ArtEZ Docentenconcert008

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door docenten van ArtEZ Zwolle (Imre Kruis: drums, Henk de Ligt: contrabas, Henk Kraaijeveld: zang en Daan Herweg: piano). Programma: werk van o.a. Henk de Ligt, Henk Kraaijeveld en Daan Herweg.

Bijna een jaar geleden, op 10 februari 2017 om precies te zijn, begon iets wat misschien wel een traditie zou gaan worden: het eerste concert van docenten van het ArtEZ Zwolle. Nu vrijdagavond het tweede concert een feit was, lijkt het woord “traditie” inmiddels niet misplaatst te zijn.
Bindende factor was contrabassist Henk de Ligt, die voor de tweede keer meespeelde. Hij stal regelmatig de show, door flitsend snelle tremoli met zijn strijkstok te spelen. Opvallend was verder de ebbenhout-donkerbruine klank van zijn instrument. Hij had ook enkele composities (en cd’s) meegenomen: The Myth of Osiris en  I never knew . Imre Kruis was het type drummer dat er is, wanneer hij er moet zijn en zich bescheiden optelt, wanneer daar om gevraagd wordt. Natuurlijk waren enkele spetterende soli niet van de lucht.
Pianist Daan Herweg was verantwoordelijk voor Change of Plans en Song for C (een opgewekt deuntje voor een leerling met luduvudu), maar meer dan dat voor voortreffelijk en uiterst origineel pianospel: wat een genot om die man te horen soleren! In de aankondiging stond nog de naam van Jan Wessels; die was er niet -in tegenstelling tot de vorige editie-, maar wél vocalist Henk Kraaijeveld. Heel in het begin moest ik nog even wennen aan zijn manier van zingen, die zelfs een beetje saai overkwam. Toen de man echter eenmaal begon te scatten en vocale acrobatische salto’s in het falset-register ten beste gaf, was ik om. Ook deze man had eigen composities meegebracht: Passengers (tevens de titel van de debuutcd die komende dinsdag in Zutphen het levenslicht gaat zien), Tomorrow’s Voice en (Imagination of a) Painter. Verder zong hij wonderschone versies van standards als All Or Nothing At All , Blue Monk (in ‘dialoog’ met de contrabas) , Just Friends en de toegift Moanin’.

Op naar de derde editie, in februari 2019, hoewel nu al bekend is dat in elk geval vocalist en pianist van deze avond op 5 oktober in dit jaar weer terug zijn op deze bühne.

Gezien op: 2 februari 2018

vandaag 77