20181019 Shorter Please 0044

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Shorter Please! Bezetting: Simon Rigter: sax, Karel Boehlee: piano, Frans van Geest: bas, Marc Schenk: drums. Programma: muziek van Wayne Shorter (*1933)

In augustus heeft de wereldberoemde saxofonist nog zijn 85e verjaardag gevierd, misschien wel reden temeer voor de precies 40 jaren jongere collega Simon Rigter om hem te eren met Shorter Please!

Simon Rigter is een graag geziene gast op dit jazzpodium. Zijn eerste schreden dateren uit het jaar 1998, dus zijn 20-jarig Tor jubileum heeft hij al te pakken. Daarna gaf hij vrijwel elk jaar acte de présence, soms zelf tweemaal in hetzelfde jaar (2005 en 2011), waardoor de teller op vrijdagavond 16 maal aangaf. De laatste twee keren  waren in 2014 en 2016. Natuurlijk had ik deze wijsheid niet kunnen debiteren zonder de hulp van de onvolprezen site jazzkroniekdetor.nl

Het lijkt ongelooflijk, maar het is alsof de muzikaliteit van deze man nog groeiende is. Zijn techniek, lyriek en melodiekeuze is fabelachtig en dat verveelt geen moment. Op naar zijn 25-jarige Tor jubileum (en hopelijk nog vele jubilea daarna…)
In de bezetting trof het publiek ook niemand minder aan dan pianist Karel Boehlee. Aanvankelijk bleef er iets te weinig akoestische ruimte voor zijn bewonderenswaardige solospel over (voor andere superlatieven verwijs ik naar het Tor-programmaboekje, die stuk voor stuk klopten), door het iets te fanatieke drumwerk van Marc Schenk. Later “revancheerde” de drummer zich volledig, want dank zij het gebruik van brushes en mallets in Infant eyes kon je je als luisteraar mee laten voeren in het dromerige spel van Karel Boehlee. Ook het duet van drummer en contrabassist Frans van Geest in Marie Antoinette bleek een van de pareltjes van deze avond. Bij de stukken met een hoger tempo stond de bassist te swingen achter zijn instrument, in totale balans met zijn spel.

Het programma, met louter op-en-top postbop was compleet, dus er werd voor de verandering eens afgezien van een toegift: Tell It Like It Is was het prachtige slotstuk van deze avond.

Gezien op: 19 oktober 2018

vandaag 103