20190614 Jazzkoor Enschede en B Jazz Trio 0018

20190614 Jazzkoor Enschede en B Jazz Trio 0066

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Dubbelconcert door Jazzkoor Enschede (o.l.v. Mathilde van de Veen) en B-Jazz-Trio (Dries Banierink: piano, Antoine Badart (contrabas) en Marcel Bruins (drums). Programma: voornamelijk standards en evergreens

In 2017 heb ik ze al eens gehoord, bij een korenfestival in Prismare en sindsdien zijn ze alleen nog maar gegroeid: de zes zangers en tien zangeressen van Jazzkoor Enschede. Vrijdagavond waren ze op de plek waar ze horen: op jazzpodium de Tor. Een koor mag zich gelukkig prijzen met een dirigente die tevens afgestudeerd pianiste is en daarnaast misschien geen absoluut gehoor, maar wel een stel uiterst capabele oren bezit. Smeuïge meerstemmige arrangementen, niet zelden a capella uitgevoerd, rake timing en een aanstekelijke uitstraling waren de ingrediënten die van het optreden een boeiende luisterervaring maakten. Direct contact met publiek en interactie met de dirigente was gewaarborgd door -zonder enige uitzondering- zonder bladmuziek te zingen.

Wanneer er niet onbegeleid werd gezongen, kroop Mathilde van de Veen achter de vleugel, maar eveneens werd het koor bij Broadway Boogie, Boogie Down en Route 66 begeleid door het B-Jazz-Trio.

Dit jazztrio, dat net als K3 moet vrezen voor een eventuele ledenwisseling (alle drie achternamen beginnen met een B) vulde het gedeelte na de pauze met aangename luistermuziek, dermate aangenaam dat er veel te luid doorheen gekletst werd. We hoorden vindingrijke uitvoeringen van overbekende songs als Close to you, And the wind cries Mary en Moondance.

Pas bij de inleiding op piano van Nature boy was er een moment van hoorbare aandacht bij het publiek. Dat had het trio ook al eerder verdiend.

Gezien op: 14 juni 2019

vandaag 7