header7

fotoheader

20190831 Contactus Joe Meijer

 Contactus

20190831 Into the winds

Into the winds

De laatste zaterdag van augustus was de finale van het Van Wassenaer Concours in de Utrechtse Pieterskerk. Het was de vierde keer dat het onderdeel uitmaakte van het Festival Oude Muziek Utrecht, maar de eerste keer dat het was gericht op middeleeuwse- en renaissance muziek en voor ’t eerst ook dat na elk optreden de jury feedback gaf. 

Vier ensembles, bestaande uit jonge musici die op historische instrumenten of kopieën daarvan speelden, gingen de strijd aan om in de prijzen te vallen. Prijzen die bestaan uit € 2.000,--, (vakjuryprijs), een tournee in het Seizoen Oude Muziek (aparte jury) en de AVROTROS-radioprijs (aparte jury). Bovendien kregen de vier ensembles een masterclasswaardebon van  € 500,--. 

Niet dat de ensembles die niet in de prijzen vielen maar wel de halve finale haalden, een Oostenrijks blokfluitensemble en nota bene drie groepen vanuit de Schola Cantorum Basiliensis - het Mekka van de oude muziek -, roemloos ten onder waren gegaan. Daarvoor heeft het concours inmiddels al een te groot prestige en de musici een hoog niveau.
Dat eerste wil de organisatie nog versterken, door het concours in ’t vervolg elk jaar plaats te laten vinden, met afwisselend als thema middeleeuwse en renaissancemuziek, barokmuziek en laat repertoire. Qua tijd dus een uitbreiding naar achteren (middeleeuwen en renaissance) en naar voren (laat repertoire). 

De vakjury bestond dit jaar uit zangeres Katarina Livjanić, organetto-speler Guillermo Pérez, blokfluitist en doedelzakspeler Carine Moretton, vedelspeler Anna Danilevskaia , fluitist Roberto Festa en voorzitter Krijn Koetsveld, dirigent en oprichter en artistiek leider van het Internationaal Van Wassenaer Concours. Op de Nederlandse voorzitter na bij de meeste mensen die niet zo zijn gepokt en gemazeld in de middeleeuwse- en renaissancemuziek waarschijnlijk minder bekende namen.  

Dat geldt ook voor de deelnemende ensembles, maar daar kan na het concours verandering in komen, zoals dat in 2014 bijvoorbeeld gold voor het blokfluitensemble Seldom Sene, waarvan de leden elkaar aan het Conservatorium van Amsterdam troffen en dat zowel de eerste prijs, de publieksprijs als de persprijs won. 

De vier tot de finale doorgedrongen ensembles kwamen elk met een afwisselend programma. Phaedrus (Schola Cantorum Basiliensis), bestaande uit een zangeres, een luitist en vier traverso-bespelers, bracht Venetiaanse muziek. Het Nederlandse Hieronymus Ensemble (vocalisten, quintern - een tokkelinstrument - en vedel) kwam met Engelse muziek. Contactus (Conservatorium van Amsterdam), bestaande uit een blokfluitist en vedelbespeler, kwam ook met Italiaanse muziek en Into The Winds uit Frankrijk tenslotte, dat zoals de naam doet vermoeden uit houten- en koperen blaasinstrumenten, alsmede een luit/quintern en klein slagwerk bestond, kwam als enige met repertoire uit verschillende landen.  

De wi
nnaars van zowel de vakjuryprijs, de OOM-prijs en de AVROTROS-radioprijs waren de ensembles: Contactus en Into The Winds.

Geschreven door: Els van Swol
Foto Contactus: Joe Meijer



 



vandaag 87

gisteren 240

deze week 684

afgelopen maand 9772

tot nu toe 326870

Kubik-Rubik Joomla! Extensions


Hier adverteren? Bij afname van een recensie: 1e maand gratis!

daarna € 17,49 per maand 


museumaalten-add
singingvoices-add
Berts Music productions