20200131 Eric Vloeimans 0718

ENSCHEDE, Theater Kleine Willem (Lulofzaal), vrijdagavond. Concert door Eric Vloeimans & Gatecrash (Eric Vloeimans: trompet, Jeroen van Vliet: Fender Rhodes, Gulli Gudmundsson: fretloze basgitaar en Jasper van Hulten: drums). Programma: werk van dubbelcd Party Animals en andere composities

In één oogopslag werd duidelijk, waarom het concert van  Eric Vloeimans & Gatecrash niet in Jazzpodium de Tor kon plaatsvinden: er was gewoon teveel publiek voor die beperkte ruimte. De Lulofzaal van De Kleine Willem kon de grote stroom belangstellenden wél kwijt, al moest op het laatst alsnog het balkon geopend worden.

Eenieder kon zich opmaken voor een pauzeloos, non-stop programma van bijna twee uren, met veel stukken die ook terug te vinden zijn op de alweer ruim vier jaar geleden live in Amsterdam opgenomen dubbelcd Party Animals. De meeste composities had Eric Vloeimans deze avond meegebracht (Airchair, Mumu 1 en 5, 2 Steve, Party Animals, Gratitude en de toegift Odilea), maar ook Jasper van Hulten (Thunderbirds), Gulli Gudmundsson (Entropy)  en Jeroen van Vliet (Dark side) leverden hun bijdragen. Het is natuurlijk vloeken in de kerk om aan jazzliefhebbers uit te leggen dat de uitgevoerde muziek niet als jazz betiteld mag worden, maar er werd geïmproviseerd, de muziek wemelde van de syncopen, waardoor het swingde als de neten, kortom: jazz-of-geen-jazz… dat kan de jazzliefhebber niet boeien, Eric Vloeimans en zijn mannen deden dat wél.

En hoe deden ze dat? Diverse malen ontstond uit een chaos een eenheid, er werd veel gewerkt met geluidseffecten, Vloeimans’ trompet klonk meer dan eens bugelachtig fluweelzacht, in de toegift ging drummer Jasper van Hulten ineens engelachtig mooi (en hoog!) zingen, kortom: het concert zal boordevol muzikale verrassingen. Ook Jeroen van Vliet trakteerde het publiek op menige fabuleuze solo op zijn Fender Rhodes en wat te denken van de van oorsprong IJslandse bassist Gulli Gudmundsson, die bijkans alle mogelijke geluiden uit zijn fretloze basgitaar wist te toveren?

Jazz of geen jazz: Gatecrash stond als een huis en al zal het door Eric Vloeimans gewenste duizendmaal weerziens in Enschede niet helemaal gaan lukken, hij is van harte welkom voor een vervolg.

Gezien op: 31 januari 2020

vandaag 468