20200228 Joe Dinkelbach 0967

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Joe Dinkelbach Organ-trio (Joe Dinkelbach: Hammond B3, Dirk Piezunka: sax, Ralf Jackowski: drums). Programma: composities van o.a. album Moments

Eindelijk was er weer het lekker vette geluid van een Hammond B3 te horen op Jazzpodium de Tor. Helaas niet het huisexemplaar, dat vanuit Nijmegen was toegezegd, maar nimmer opgehaald, nee: een meegebracht exemplaar, natuurlijk met bijpassende Lesliespeaker.
Het voetenwerk van de organist maakt het inhuren van een contrabassist (m/v) tamelijk overbodig, dus Joe Dinkelbach had een dubbelrol, die hij op uitstekende wijze invulde. Eigen werk had hij ook meegenomen, zoals Three colours (afkomstig van het album dat hij ooit met de oud-Boekelose drummer Hans Dekker opnam), het openingsnummer On the brink en het titelstuk van de LP (ja, u leest het goed: 100% analoog opgenomen met een “ouderwetsche” Revox) Moments. Het waren heerlijke achteroverleun-stukken (om de term laid back maar eens te vermijden), soms met een flinke scheut samba overgoten en op andere momenten heerlijk funky, maar vrijwel zonder enige dissonant. Zijn solo’s waren fabuleus en dan nog uitgevoerd op een instrument dat een veelheid kent aan klankkleuren.

Wanneer de organist niet soleerde, was het de beurt aan saxofonist Dirk Piezunka, die ook menig pareltje liet horen, op tenor- en baritonsaxofoon. Ook deze man is in Duitsland geboren en studeerde eveneens in Nederland, bij niemand minder dan Ferdinand Povel. Ook deze blazer had een eigen stuk meegenomen: Erik’s waltz, een aangenaam langzame jazzwaltz, geïnspireerd op zijn kleinzoon Erik.

Van subtiele ritmische patronen voorzag het geheel Ralf Jackowski, de derde Duitser op deze avond. Hij hanteerde meer dan eens de brushes en dat leverde een belangrijke bijdrage aan de ontspannen sfeer.

Gezien op: 28 februari 2020

vandaag 47

deze week 689