20210827 Correspondances6K7A9320Artikel 2

UTRECHT, TivoliVredenburg (Grote zaal), vrijdagavond. Openingsconcert Festival Oude Muziek Utrecht, door Ensemble Correspondances (o.l.v. Sébastien Daucé), m.m.v. Frits van Oostrom (verbindende teksten). Programma: Membra Jesu Nostri en Klaglied van Dieterich Buxtehude

Normaal gesproken wordt er niet zoveel gezegd tijdens de concerten van het FOM Utrecht. Het obligate praatje van festivaldirecteur Xavier Vandamme vormt hierop een uitzondering (“Waar waren jullie vorig jaar?”) en traditioneel zal de man het festival met een toespraak afsluiten. Het festivalthema voor dit jaar luidt echter: Let’s talk en dat zou het publiek –dat door de coronaregels de zaal slechts voor tweederde mocht vullen- dan ook wéten.

Vrijwel na elk van de zeven delen van het bloedstollend mooie Membra Jesu Nostri van Buxtehude volgde een monoloog door Frits van Oostrom. Hierin legde hij parallellen tussen de door de componist gekozen Latijnse tekst en gedichten van Nederlanders als Nijhoff, Achterberg en Wigman. Bijzonder interessant, bespiegelend, met een vleugje humor, maar wel even wennen. Des te schrijnender was het gemis aan de originele teksten, die ontbraken in het dikke programmaboek –de “boventiteling” ten spijt.

De uitvoering was zowel veelzeggend als artistiek bloedstollend mooi. Muzikaal leider en musicoloog Sébastien Daucé had gekozen voor een uitvoering, die vrijwel identiek was aan die uit 1680. Zijn subtiele gebaren lokten een maximum aan zeggingskracht uit, mede dank zij de uitgelezen bezetting, zowel vocaal als instrumentaal. Niet vaak hoor je een bezetting van theorbe, harp en orgel (soms klavecimbel), naast vier of zelfs vijf strijkers. De tien zangers zongen regelmatig als ensemble, maar soms in groepjes of solistisch en voortdurend kippenvelopwekkend wonderschoon. Een sterrol was weggelegd voor mezzosopraan Lucile Richardot, die in een aangepaste bezetting –met slechts lage strijkers- muzikale retoriek van de bovenste plank liet horen in Klaglied.

Een veelbelovende opening van deze nu al spraakmakende editie van Festival Oude Muziek Utrecht

Foto van: Marieke Wijntjes
Gezien op: 27 augustus 2021