20210904 winnaars crop2

UTRECHT, TivoliVredenburg/Hertz. Finale Internationaal Van Wassenaer Concours BAROQUE EDITION, m.m.v. Amaconsort, Teun&Teun, ConCorda en Ensemble Hesperi

Riep presentator Ab Nieuwdorp het publiek tijdens de halve finale van het Internationaal Van Wassenaer Concours nog op om vooral vijf minuten voor aanvang van de derde sessie in de zaal te zitten, - tijdens de finale zat iedereen in spanning te wachten, maar pas om tien over tien begon het dan. Met vier ensembles, die elk een half uur optraden, telkens met na elke sessie van twee ensembles feedback door de juryleden.

Ging het Zwitserse Amaconsort tijdens de halve finale terug tot de vroegbarok, nu leek het of ze, gezien de jaartallen achter de naam van Cornelis Kist (1796-1863) bij het begin van de romantiek waren uitgekomen, maar niets was minder waar; het ging om oude liedjes uit de verzameling ’t Uitnement Kabinet, geheel passend binnen hun programma ‘The high art of the low countries’.

Teun&Teun (Teun Wisse en Teun Braken) die hierna op het podium kwamen, hadden gekozen voor drie Italiaanse baroksonates voor blokfluit en klavecimbel: van Mancini, Benedetto Marcello en Bigaglia. De uitvoeringen oogstten een groot applaus, al had de jury wel puntjes van kritiek, onder meer betreffende de eenheid van het spel.

Het Ensemble ConCorda, broer en zus Hamberger, speelden naast een Sonate uit hun eigen land, Oostenrijk, twee Franse stukken: van Lully en François Couperin. Zoals Teun&Teun naar mijn idee tijdens de halve finale wat beter op dreef waren, zo waren de Hambergers dat weer tijdens de finale.

Tot slot trad het Engelse Ensemble Hesperi op. Een fraaie afronding, omdat de musici een programma brachten met Duitse (Graun), Franse (Hotteterre) en Italiaanse (Sammartini) werken. Een mooi eind van een spannende finale!

De eerste prijs (€ 3.000) ging naar het Amaconsort, de tweede (€2.000) naar Teun&Teun en de derde (€1.000) naar Ensemble Hespiri. Zij kregen van voorzitter Krijn Koetsveld de raad mee om te geloven in groei. De prijs van de Organisatie Oude Muziek werd door directeur-bestuurder Xavier Vandamme overhandigd aan Teun&Teun. Zij kunnen er vier-vijf concerten van geven gedurende het seizoen Oude Muziek. De Publieksprijs ging ook naar Teun&Teun en werd overhandigd door een verre nazaat van Unico Wilhelm van Wassenaer, Arent van Wassenaer, bestuurslid van het concours. Alle ensembles kregen tenslotte een voucher (€ 500) om een masterclass te volgen bij een musicus naar keuze.

Geschreven door: Els van Swol
Gehoord op: 3 september 2021

vandaag 7