20220311 Artvark en Drums United 3983

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond,  locatie Mystiek Theater. Concert door: Artvark Saxophone Quartet +Drums United. Bezetting Artvark: Rolf Delfos – altsaxofoon, Bart Wirtz – altsaxofoon, Mete Erker – tenorsaxofoon en Peter Broekhuizen – baritonsaxofoon. Bezetting Drums United: Lucas van Merwijk (Nederland) – drums & percussie, Alper Kekeç (Turkije) – Oosterse percussie, Marco Toro (Venezuela) – Latijnse percussie en Moussé Pathé (Senegal) – Afrikaanse percussie

Wat swingt er meer dan vier saxofonisten? Vier saxofonisten plus vier percussionisten! Vanaf de eerste rake klappen van Drums United was duidelijk waarom al na één concert in de Walstraat toch weer gekozen was voor Mystiek Theater: dit had het gebouw, noch de oren der toeschouwers overleefd. Het was weer eens een klassiek voorbeeld van oren en ogen tekort komen. In een constante afwisseling van combinaties (saxen alleen, afwisselend met percussie, samen, in groepjes) was het een heen-en-weer kijken alsof je een grand-slam toernooi aanschouwde. Wat het geheel nog boeiender maakte, was de mondiale mengeling van de muzikanten: alleen een Australiër ontbrak nog om de verzameling der vijf continenten compleet te maken. We hadden op dit jazzpodium al eerder mogen ervaren dat Artvark openstaat voor andere culturen, maar met deze samenwerking beleefden we de overtreffende trap.
Constante factor was het –excusez le mot- retestrakke samenspel van de vier saxofonisten, maar het was juist het kruidige mengsel van percussie dat de luisterervaring zo magisch maakte. Natuurlijk viel de spotlight regelmatig op de schijnbaar onvermoeibare slagwerker Lucas van Merwijk, maar wat te denken van Marco Toro, uiterlijk een Hell’s Angel, maar geniaal en mega-virtuoo met al zijn trommels. Hij kreeg het publiek zelfs aan het zingen. Hoe hij jongleerde met de maracas, in Heartbeat, had ik nog nooit eerder meegmaakt. Ook de Senegalees Moussé Pathé leek door de geluidbarrière te willen gaan met zijn vingervlugheid op de handtrom.

Om het publiek niet helemaal uit te putten, was er gekozen voor een éénsets-concert. Na weer een paar battles, waaronder een tussen een talking drum en een saxofoon dreunde Mystiek theater nog enige tijd op zijn grondvesten na.

Twee dagen na de gemeenteraadsverkiezingen (stemmen hoor!) zijn jazzliefhebbers komende vrijdag weer welkom aan de Walstraat voor een concert van ArtEZ-docenten

Gezien op: 11 maart 2022

vandaag 52