20220401 Tijs Klaassen Quintet 4245

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor "Down town", vrijdagavond. Concert door Tijs Klaassen Quintet: Mo van der Does (alt saxofoon), Matthias van den Brande (tenor saxofoon), Floris Kappeyne (piano), Wouter Kühne (drums) en Tijs Klaassen (contrabas & composities). Programma: eigen werk

Het was een avond zonder hapklare brokken, noch standards. De composities die het Tijs Klaassen Quintet speelde, waren stuk voor stuk vervaardigd door de naamgever zelf, die de contrabas bespeelde, meest plukkend, soms strijkend. Het waren goed doordachte stukken, vol contrasten, maar soms iets te intelligent en daarom bij vlagen wat academisch overkomend.

Er gebeurde muzikaal wel erg veel, maar de complexiteit was niet altijd even goed te volgen. Het leek een voortdurende strijd tussen chaos en orde. Mooi vond ik wel de duetten van de saxofoons die door Mo van der Does en Matthias van den Brande bespeeld werden. Later verraste het tweetal ook nog door het gebruik van klarinet, dwarsfluit en sopraansax. Alle respect voor zijn technische vaardigheden, maar drummer Wouter Kühne bediende zich van wel erg veel decibellen. Hoeveel subtieler klonk het bij het gebruik van brushes in Clavius, het titelstuk van het eerste album van dit kwintet. Het concert was overigens aangevangen met een ander titelstuk: Nostalgia, van het meest recente album. Het Tor-publiek had de eer om het eerste concert in de tour van het vijftal mee te mogen maken.

Pianist Floris Kappeyne was zeer vaardig op de toetsen van de Tor-vleugel, maar had ook een elektronisch instrument meegenomen, voor de langer aangehouden klanken: beslist sfeerverhogend.

De contrabassist Tijs Klaassen bleek een oud-leerling te zijn van huisbassist Ruud Ouwehand en deze mag op zijn beurt trots zijn op een zo goed terecht gekomen pupil. Informatief en soms geestig waren Klaassens aankondigingen. Onmiskenbaar waren de vele invloeden die terug te vinden waren in de composities: klassiek, wals, blues, maar je moet het als luisteraar ook allemaal maar kunnen verwerken…

Gezien op: 1 april 2022

vandaag 171

gisteren 774