20220506 Santana5 461920220506 Santana5 4626detailLucas Santana solo

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor "Down town", vrijdagavond. Concert door Lucas Santana Quintet: Lucas Santana – saxofoon en composities, Tijs Klaassen – contrabas, Wouter Kühne – drums, Davor Stehlik – gitaar en Timothy Banchet – piano. Programma: werk van albums Reflections (2020) en Ambivalence (2022)

Precies vijf weken geleden waren twee van de vijf die vrijdagavond het Lucas Santana kwintet vormden ook al van de partij: contrabassist Tijs Klaassen en drummer Wouter Kühne. Nu draaide echter alles om saxofonist Lucas Santana, die maar liefst negen eigen composities had meegebracht. Heel veel Braziliaanse invloeden heb ik niet kunnen ontdekken in de eerste acht stukken, des te meer in de toegift, Luiz, een loepzuivere Bossa. Eerder invloeden van barokke componisten als Purcell meende ik te herkennen in Faith.

Het muzikale idioom was niet echt eigentijds in de zin van “boordevol atonaliteit”, nee: grappig genoeg spraken de composities zeer goed aan, muziek die geworteld was in universele tradities. Een aangename bijkomstigheid was de toevoeging van de gitaar aan het ensemble. De bespeler ervan, de Serviër Davor Stehlik, toonde zich uiterst behendig op zijn instrument en bood het publiek prachtige solistische luistermomenten. Ook de naamgever van het kwintet, Lucas Santana, bleek een begenadigd saxofonist. Vlak na de (écht korte) pauze stond hij zelfs even geheel in zijn uppie op de bühne. Vlak voor de pauze had Santana in het flink uptempo Heritage nog even laten horen wat hij in zijn mars heeft… en dat is veel, héél veel. In dit stuk was het ook genieten geblazen van de ritmesectie: puik pianospel van Timothy Banchet, het obligate vuurwerk van drummer Wouter Kühne en een nadrukkelijker aanwezige contrabassist Tijs Klaassen dan op 1 april jl.

Wat mij betreft gaan we dit kwintet nog vaker horen op dit jazzpodium.

.

Gezien op: 6 mei 2022