20230106 Dick de Graaf4 6746
ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Nieuwjaarsconcert door: Dick de Graaf Quartet (Dick de Graaf – tenorsax, Barry Green – piano, Jos Machtel – contrabas en Ruud Voesten – drums). Programma: voornamelijk eigen composities van Dick de Graaf

Op Driekoningen viel er alweer jazz te genieten op Jazzpodium de Tor. Het nieuwjaarsconcert werd ditmaal verzorgd door een oude bekende, want Dick de Graaf speelde op deze avond maar liefst voor de 21e (!) maal. De gelouterde saxofonist had niet stilgezeten in de Corona-periode, want hij had nogal de nodige composities vervaardigd, een album (FESTIVE) opgenomen en zelfs een boek geschreven. Aan de hand van enkele citaten uit dit boek was op te maken, dat de man ook een geestig auteur is, die zich van bloemrijk taalgebruik bedient.

Even bloemrijk en aangenaam waren zijn spel en zijn composities, vaak gebaseerd op herinneringen of personen. Titels als Passeggiata anno Corona, House for sale en Fly on the wall werden ingeleid door illustrerende boeiende verhalen, terwijl Luca simpelweg was opgedragen aan zijn vierjarige kleinzoon, die terloops melding maakte van peristaltische aandrang. Wat vooral opviel was de liefde waarmee De Graaf de muziek voortbracht. Hij toonde zich een warm pleitbezorger van de muziekstijl jazz, in al zijn vezels.

Dat hoefde hij gelukkig niet alleen te doen, merendeels op tenorsaxofoon, bij Horizon ook op sopraansax, nee: hij had nog drie mannen meegenomen. Drummer Ruud Voesten verving Pascal Vermeer en dat deed hij op voortreffelijke wijze. Contrabassist Jos Machtel zorgde voor een degelijk laag en wist ook te boeien in menige solo. Barry Green was de man van de parelende soli op de toetsen, die menig spannend avontuur liet horen.

Van alle stukken wil ik nog één in het bijzonder noemen: het vindingrijke arrangement van Beatles’ Eleanor Rigby. Daar kan Paul nog een puntje aan zuigen…

Gezien op: 6 januari 2023

vandaag 66