20230324 Zosja 7412

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Zosja el Rhazi & Nomads in jazz (Zosja el Rhazi: Zang, Carlo Banning: Saxofoons, Jonas Kroese: Drums, Martijn Hak: Piano en Pieter Althuis: Contrabas). Programma: The songs of Joni Mitchell

Het was alweer bijna zeven jaren geleden, dat Zosja el Rhazi (voor intimi: Zosja) dit jazzpodium had bezocht. Veel te lang hadden jazzliefhebbers haar fraaie stemgeluid en puike timing moeten ontberen, maar dat werd op deze avond ruim goedgemaakt. Voeg daarbij nog de plechtige belofte -door haar in de pauze geuit-, dat we voor haar volgende optreden niet nog eens zeven jaren hoeven te wachten en mijn avond kon niet meer stuk.

Het programma was geïnspireerd door en opgedragen aan een nog levende legende: de bijna 80-jarige, maar nog springlevende van oorsprong Canadese singer-songwriter Joni Mitchell. Zosja nam het publiek in haar informatieve toelichtingen aan de hand mee door het turbulente leven van Mitchell, die er nogal wat relaties op nagehouden had. Zo kwam Graham Nash voorbij met Our house en River, maar ook Leonard Cohen in A case of you. Mitchells grootste hits als Big yellow taxi en Both sides now mochten uiteraard niet ontbreken en ze waren smaakvol gearrangeerd en in een originele feel omgetoverd. Zosja was daarbij gezegend door de medewerking van prima collega’s: saxofonist Carlo Banning, garant voor menige spetterende solo, toetsenist Martijn Hak, die niet onderdeed voor het solospel van Banning, contrabassist Pieter Althuis, die plukkend en strijkend de sterren van de hemel speelde (hij was er ook al bij in het eerder genoemde concert in 2016) en last but not least drummer Jonas Kroese. Deze man zorgde voor de passende ritmische stuwing en bediende zich niet alleen van stokken, maar ook van brushes, mallets en zelfs gebruikte hij zijn handen, in Coyote.

Al met al was het een bijzondere avond met stuk voor stuk rasmuzikanten die speelden op een niveau waarop Joni Mitchell trots zou zijn geweest.

Foto van: Koen Edeling

Gezien op: 24 maart 2023