20230414 DCCB

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door DCCB featuring Paul Heller. Bezetting: Paul Heller (saxofoon), Sander Zwerink, Bas Konings, Arjan Stam, Guido Cornet (trompet), Gerd Pol, Egbert van Groningen, Henri Gerrits, Gert Nijenbanning (trombone), Gerlo Hesselink, Rob Sijben, Ewout Dercksen, Roel Penterman, Kees van Dooremalen (saxofoon), Niek van Wiggen (drums), Taeke Stol (bas), Chris Muller (piano)

Voor het laatste optreden dit seizoen van de Dual City Concert Band in de Tor is saxofonist Paul Heller uitgenodigd als gastsolist. Dat staat garant voor een swingende avond.

De avond wordt afgetrapt met The Touch Of Your Lips van Chet Baker. Het nummer heeft een zacht, rustig begin. Al snel krijgt Chris Muller op piano de eerste solo. Na een stukje tutti krijgt ook saxofonist Rob Sijben een solo. Ondertussen wordt het lied steeds meer opgebouwd en het heeft dan ook een knallend eind.

With My Heart In A Song is het volgende stuk dat begint met een intro, gedirigeerd door Chris Muller. Na het rustige begin gaat Muller vlug weer terug naar zijn piano en de band gaat samen verder. Bas Konings op bugel speelt een sfeervolle improvisatie. Ook Gerd Pol op trombone speelt een gevoelige solo. Na een mysterieus begin wordt zijn improvisatie langzaam spannender en levendiger. Samen met de band bouwt hij op naar een mooi hoogtepunt in dit stuk.

Het stuk Garden Of Stones wordt gespeeld in een arrangement van trombonist Henri Gerrits. Het is een solostuk voor Gerlo Hesselink op sopraansax. Het stuk heeft een dromerige sfeer en er wordt afgewisseld tussen stukken met de hele band en stukken solo voor Hesselink. Ook Chris Muller speelt een solo. Het stuk blijft aangenaam om naar te luisteren door onder andere de leuke hi-hat ritmes van invaller Niek van Wiggen op drums. Het nummer eindigt fraai door de muted trompetten en trombones.

Het eerste nummer van de avond met gastsolist Paul Heller is Feel The Beat, een stuk van Hellers vrouw Fay Claassen. Het is een meer uptempo stuk in tegenstelling tot de vorige nummers. Er is mooi samenspel te horen tussen Heller en de band door de zogenoemde vraag-en-antwoord stukjes in het nummer. Uiteraard speelt Heller een solo, hij pakt daarbij zijn moment door de inzet van de backgrounds van de band nog even uit te stellen. Ook Sijben speelt een solo. In dit stuk komt ook Gert Nijenbanning op bastrombone erg mooi naar voren.

Na de nummers Finding You en Good News volgt Last Minute Blues, een stuk dat Heller vaak speelde in zijn tijd met het Ack van Rooyen – Paul Heller Quintet. Het is een lekkere swingende blues waarin Roel Penterman op tenorsaxofoon de eerste solo krijgt en goed van zich laat horen. Ook Hesselink en Muller komen aan bod met een solo. Het nummer eindigt met het thema gespeeld door Heller.

Na de pauze wordt verdergegaan met Mr. Dodo met een feature voor Ewout Dercksen op saxofoon en invaller Guido Cornet op trompet. Na het eerste speelse thema krijgt Cornet een solo, dan volgt er een stukje tutti waarin de trompetten en trombones een erg belangrijke rol spelen. Vervolgens speelt ook Dercksen een swingende solo waarna het stuk over gaat in een rustiger deel. Daarna speelt Cornet letterlijk een solo: in dit deel wordt hij niet begeleid door de band. Even later komt de ritmesectie erbij die Cornet subtiel begeleidt. Het nummer eindigt weer in een swingend uptempo stuk met de hele band.

Het nummer United is een stuk dat door Heller speciaal voor Ack van Rooyen is geschreven. Het herinnert Heller aan zijn tijd met het United Jazz & Rock Ensemble, een groep befaamde jazzmuzikanten uit de jaren 70-80, ook wel aangeduid als de Band of Band Leaders. Het stuk heeft een swingend intro en de lekkere melodieën geven het lied een goede sfeer. Pol en Heller laten allebei een knappe solo horen en ook Van Wiggen improviseert een deel. Het stuk wordt knallend afgesloten. Hierna worden nog de nummers Shortcut en Felicidado van Heller gespeeld.

De toegift is Thanx, ook geschreven door Heller. Het is een ballad, waarin de mooie, warme klanken van de trombones en bugels naar voren komen. Heller speelt een indrukwekkende solo, hij laat nog één keer het hele bereik van zijn saxofoon horen. Muller speelt de laatste solo van de avond, waarin hij mooi hoge akkoorden verwerkt. De Tor kan nu alweer uitkijken naar het volgende swingende optreden van DCCB in het nieuwe seizoen!

Geschreven door: Bas Arentsen
Foto van: Bas Arentsen

Gezien op: 14 april 2023