ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Cd-opname en masterclass van Ruud Ouwehand (contrabas) en Sebastian Altekamp (piano). Programma: uitsluitend eigen composities

De bezetting, die vrijdagavond te beluisteren was op Jazzpodium de Tor, is de meest denkbare compacte formatie: een duo. Toegegeven: een singer-songwriter is daar nog eens de helft van, maar spelen zonder drummer is al een uitzondering te noemen. Een Hammond kan het zonder basinstrument, maar een contrabas is vaak z’n eigen percussie-instrument en op een piano heb je de rechterhand als melodie-instrument, dus daar kan een trompet of saxofoon ook gerust gemist worden.
Contrabas dus en piano, in dit geval uiteraard de Tor-vleugel, bespeeld door de ongekroonde koningen op hun vlak, respectievelijk Ruud Ouwehand en Sebastian Altekamp. Niet alleen de bezetting was bijzonder te noemen, de uitgevoerde muziek werd vastgelegd om later een cd van te maken (hoewel Ruud het in de pauze ineens had over een LP). Het derde unicum van deze avond was het educatieve element, in de vorm van een masterclass. Daar waar Edwin Rutten op 3 februari jl. was blijven steken, pakten de heren op deze avond de draad weer op. Na afloop van Ruttens avond kon eenieder tevreden naar huis gaan met een A-Diploma, vrijdag ging het verder naar op z’n minst B- misschien wel C-niveau.

Zo zal niet elke bezoeker -ondanks de glasheldere uitleg- thuisgekomen zijn met een vlammend betoog over chromatische, pentatonische (hé, die mistte ik!) en octotonische toonladders, onregelmatige maatsoorten dan wel parafraseringen, nee: het commentaar aan het thuisfront zal eerder zoiets geweest zijn in de trant van: “een lekker stukje muziek” of: “een hoop humor” of: “wat kunnen die mannen toch gigantisch spelen”. De hele avond stond namelijk ook nog eens bol van muzikale vondsten, een geniale vorm van muzikale humor, die slechts bereikt kan worden, indien er perfect gespeeld wordt, maar dat is bij deze twee niet eens in het geding.

Als je professioneel geluid wilt hebben, klop je bovendien aan bij een prof als Bas Ouwehand. Niets ten nadele van (andere) vrijwilligers, maar het is Bas’ vak, niets meer en niets minder. Het swingde allemaal als de spreekwoordelijke trein en gein zat ‘m vaak ook in de titels, als Twenty to two (schema van 22 maten), Okayo en Okto mei ’23 (beide octotonisch) en Nieuwe liedje. Was alles van de hand van Ouwehand? Nee hoor, want On the move en Trust (nog gehoord op 21 april jl.) waren composities van Sebastian Altekamp.

Foto vanKoen Edeling

Gezien op: 26 mei 2023

vandaag 80