ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door NSJM (New Sound Jazz Machine) o.l.v. Joris Bolhaar. Programma: meest eigen composities en arrangementen van Joris Bolhaar

Reserveren blijft aan te bevelen voor concerten op Jazzpodium de Tor. Er zijn ook concerten die -vaak onterecht- minder goed bezocht worden, maar BigBand New Sound Jazz Machine (NSJM) valt niet in deze categorie en dus was het een volle bak bij het één na laatste concert van het seizoen 2022-2023: geen kip, laat staan bezoeker kon er nog bij, vermeldde de site.

Op eerste Pinksterdag speelde NSJM nog in de openlucht op het BigBand-festival in Hengelo, als buitencategorie-deelnemer. Deze hoge kwaliteit viel ook vrijdagavond waar te nemen, natuurlijk dankzij het lidmaatschap van vele geroutineerde musici. Net als in Hengelo was de -op basgitaar meespelende- orkestleider herstellende van een ooroperatie en daardoor getooid met een hoofdtelefoon, die hij omschreef als een attribuut dat bij verbouwingen niet zou misstaan. Van Bolhaar is bekend dat hij altijd snedige aankondigingen heeft, maar het vinden van titels behoort niet tot zijn sterkste kanten. Zo wachten de “liedjes” 1, 2 en 5 nog steeds op een pakkende titel. Hij bevindt zich overigens in goed gezelschap, want ook Ruud Ouwehand heeft het er nogal moeilijk mee, konden we vorige week vernemen.

Niet alleen Bolhaars aankondigingen zijn origineel, tevens zijn arrangementen. Zo klonk Liedje 2, waarmee geopend werd, bijna symfonisch en was er een unieke combinatie van Reggae en BigBand, in Cool it. Met de uitvoering van Sin suerte gingen de herinneringen onwillekeurig terug naar 21 juni 2019, de dag waarop -op ditzelfde podium- Dirk Ornée zijn eindexamenconcert gaf. Mooi dat Dirk nog steeds deel uitmaakt van dit orkest.

Zoals gebruikelijk schoven alle secties regelmatig solisten naar voren, voor een solo, dan wel een feature. Zo hoorden en zagen we Roel, Luc, Rob, Rik, Dirk, Igor, Gert en Gerlo spreekwoordelijk in de schijnwerpers staan. Na Memory lane, boordevol grappige maatwisselingen klonk onbetamelijke funk in de toegift Liedje 1, officieus omgedoopt tot Petit L’École.

De echte afsluiting van dit seizoen wordt op 9 juni aanstaande verzorgd door jazzamateurs (liefhebbers!) in het kader van de WAK. Let wel: de avond begint dan al om 20:00 uur. Reserveren gewenst!

Foto vanKoen Edeling

Gezien op: 2 juni 2023