20150326 Mattheus 0179

ENSCHEDE, Muziekcentrum (Grote zaal), donderdagavond. Uitvoering van J.S. Bachs Matthäus Passion door: Consensus Vocalis, Holland Baroque Society, Stadsjongenskoor en solisten (o.l.v. Klaas Stok). Solisten: Marc Pantus (Christus), Andreas Post (Evangelist), Renate Arends (sopraan), Maarten Engeltjes (altus), Seung Hee Park (tenor) en Robbert Muuse (bas).

Ooit sprak voormalig Stichtingsbestuurslid Toon Ottink over de 'gedroomde' Matthäus: een uitvoering met zijn favoriete zangers. Deze gedachtegang schoot mij door het hoofd bij het ondergaan van de uitvoering van Stichting Twentse Matthäus Passion, waarvan de 'première' ook dit jaar niet in Oldenzaal maar in Enschede plaatsvond. Er waren duidelijk elementen aanwezig die het ideaalbeeld nagenoeg benaderden. Zo zong het koor Consensus Vocalis weer bloedstollend mooi, met soms verrassend felle koralen en een 'Blitze und Donner' dat spannender en accurater dan ooit klonk. De evangelist (Andreas Post) gaf de turbae zelfs een extra dimensie door zijn inlevende commentaar. Zijn (abermals) laut klonk droog en kort als een zweepslag: een absolute vondst! Ook de keuze voor een mannelijke alt (Maarten Engeltjes) en een barokorkest (Holland Baroque Society) benadert mijn ideaalbeeld. Engeltjes staat garant voor bijna voortdurend kippenvel en de gangbare technische problemen bij 'authentieke' instrumenten leek dit orkest amper parten te spelen. Ook de sopraan, geen 'oude bekende' zong bijzonder mooi: STMP zou haar vaker moeten boeken.
Tot zover de positieve uitschieters. Hoe schril is het contrast dan met de solisten die in een gemiddelde uitvoering niet zouden opvallen, maar juist in een topuitvoering als deze niet boven de middelmaat uitstaken. De aria's van Seung Hee Park waren echt niet slecht, maar in de hoogte klonk het nogal geforceerd. Robbert Muuse had juist in de laagte een totaal gebrek aan zeggingskracht. Hoe anders klonk de basstem van Marc Pantus, die de Christuspartij de waardigheid en het charisma gaf die past bij de tekst.
Zoals het wel vaker geldt: het is moeilijk om het iedereen naar de zin te maken. Met de uitvoering van gisteravond werd dit doel voor het grootste deel echter wél bereikt, waarbij tot slot nog een compliment past voor de gedisciplineerde jongens van het Oldenzaalse Stadsjongenskoor en uiteraard richting de muzikaal leider van het geheel: de inspirerende dirigent Klaas Stok.

Gezien op: 26 maart 2015

vandaag 288

gisteren 936