20140214 Jasper Somsen Group 004ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Optreden van Jasper Somsen Group (Bert Lochs- trompet, bugel en ewi; Florian Zenker- gitaar; Tilmar Junius- piano; Jasper Somsen- contrabas en Pieter Bast- drums). Programma: composities van Jasper Somsen, voornamelijk van zijn cd Sardegna.

Alsof we van het ene naar het andere eiland hoppen: Ivan Paduart presenteerde twee weken geleden zijn cd Ibiza, vorige week stond muziek van de Kaapverdische eilanden centraal en deze vrijdagavond bracht de Jasper Somsen Group een hommage aan Sardinië. De cd, waarvan maar liefst zes stukken ten gehore gebracht werden op deze avond, draagt de titel ‘Sardegna’. Het schijfje bevat uitsluitend composities van contrabassist Jasper Somsen, die met nog vier andere muzikanten de Jasper Somsen Group vormt. Daarnaast waren op deze avond nog eens vijf andere Somsen- stukken te horen, plus een toegift. Elke compositie bleek een juweeltje en ook nog eens bijzonder goed uitgevoerd door dit vijftal. Het meest opvallende was het derde blaasinstrument dat Bert Lochs bespeelde, naast de bugel en trompet: een ewi (de prozaïsche naam voor electric wind instrument). Dit instrument gaf de muziek een nog mystiekere sfeer mee. Ook ietwat excentriek was het gebruik van een strijkstok op de elektrische gitaar van meester-gitarist Florian Zenker. Hoe origineel ook, er werden wel muzikale knipogen uitgedeeld. Zo kende ‘No news is good news’ een onmiskenbare roffel uit het New Orleans – idioom en had Jobim voor inspriratie gezorgd met zijn ‘One note samba’ voor ‘And they all disappeared’. Mooie titel overigens voor het laatste stuk, toch kon een toegift niet uitblijven: ‘Silk threads’, mogelijk een van de stukken op een nog op te nemen cd.

gezien op: 14 februari 2014

geschreven door: Koen Edeling

vandaag 127