20160614 Olga 7900

SCHEVENINGEN, AFAS Circustheater, dinsdagavond. Concert ‘Eyes and ears’ tijdens Festival Classique door Olga Vocal Ensemble: Bjarni Gudmundsson (tenor), Jonathan Ploeg (tenor), Gulian van Nierop (bariton), Pétur Oddberger Heimisson (bas-bariton) en Philip Barkhudarov (bas). Met medewerking van: Mirian Overlach (harp), Jana Machalett (fluit) en Michaël Häfliger (dans).

Het AFAS Circustheater te Scheveningen is normaal gesproken huis van musicalkaskrakers. Vanavond staat echter niet de theaterzaal, maar de kunstcollectie in de foyer centraal. Festival Classique probeert door een combinatie van klassieke muziek en ‘iets anders’ klassieke kaders en grenzen te doorbreken. De vijftien tot twintig bezoekers van onderdeel ‘Eyes and ears’ worden verwend op een multidisciplinair programma waarin beeldende kunst, dans en instrumentale en vocale muziek samenkomen. Steler van de show is Olga Vocal Ensemble, een jonge Utrechtse vijfmansformatie die het publiek grenzeloos vermaakt met hun muzikale kunsten.

De zanggroep opende gisteravond het programma op indrukwekkende wijze, op de balustrade van de foyer, met drie klassieke stukken. Knap vocaal werk waarmee ze de hele ruimte vullen, nota bene in verschillende Scandinavische talen en uit het hoofd. Akoestisch lijkt het een uitdaging om de onderkant en de bovenkant van de harmonie met elkaar te verbinden. Desalniettemin creëerde Olga met hun inleiding een prettige focus waarmee kunsthistorica Marlies Nijkamp op charmante wijze de bezoekers kon meenemen door de beeldende kunst in het theater.

Het publiek wordt geleid langs kunstwerken in combinatie met instrumentale klassieke muziek -door Mirian Overlach (harp) en Jana Machalett (fluit)- en moderne dans (Michaël Häfliger). Als afsluiter keert Olga terug, dit keer met een licht en humoristisch programma. De chemie tussen de zangers is werkelijk subliem: aan een halve oogopslag hebben ze genoeg om exact gelijk te kunnen inzetten, de zuiverheid is goed en de hoge dosis humor zorgt voor een enorm hoge en leuke energie. Het publiek voelt zich verbonden en betrokken en doordat elke song met een uitgebreide regie wordt uitgevoerd, weet je soms niet waar je kijken moet!

Hoe vaak heb je het genoegen om op één avond te mogen genieten van zovele kunsten op professioneel niveau? Het aandeel van Olga was groot en zat dermate strak in elkaar, dat het welhaast een aparte show binnen het programma leek. Geen synergie der kunstzinnige elementen dus, maar waanzinnig goed en vermakelijk.

Het multidisciplinaire programma ‘Eyes and ears’ vindt nog één keer plaats, namelijk vandaag (15 juni), 20:30u in het AFAS Circustheater te Scheveningen.

.

Gezien op: 14 juni 2016