header7

APELDOORN- Met een sneeuwschuiver schept Joost van Haaften een berg glas en ander puin aan de kant. Zo ontstaat er in het verpauperde Westpoint ruimte om zijn kunstwerk van de muur te halen. Of wat er van over is. ,,Ik vrees dat het eigenlijk bedorven is. Het is waarschijnlijk ten dode opgeschreven.’’

Wat doet ruim 12 jaar leegstand met multiplex-panelen van berkenhout? Ze verspochten. Worden het thuis van schimmels. Het is met het werk van Van Haaften niet anders, stelt de kunstenaar in de hal van het enorme gebouw aan de Vosselmanstraat in Apeldoorn vast. Een zucht. ,,Het lijkt hier wel oorlogsgebied.’’

Westpoint werd begin jaren zeventig als stadskantoor gebouwd. In 1993 kwam de Belastingdienst er in. Met name het interieur van het pand kreeg daarbij een update. Bij die nieuwe uitstraling paste een kunstwerk. De Rijksgebouwendienst plaatste een oproep, waar 160 reacties op kwamen. De ideeën van Van Haaften spraken zo aan dat hij de opdracht kreeg.

Een van de drie panelen die kunstenaar Joost van Haaften (midden) maakte wordt in Westpoint van de wand gehaald.
Een van de drie panelen die kunstenaar Joost van Haaften (midden) maakte wordt in Westpoint van de wand gehaald. © Maarten Sprangh
Krakers
,,Ik vatte de hal van het gebouw op als een soort wachtkamer’’, legt Van Haaften uit. ,,Een plek waar de bezoekers konden kijken naar de verzamelingen van vormen, om zich er door te laten verwonderen. Je kunt het lezen als een soort atlas’’, legt Van Haaften uit. Of beter gezegd, je kon het lezen als een atlas. Want waar het totale gebrek aan onderhoud het werk beschadigde heeft de wijze waarop krakers hier verschillende maanden leefden de panelen ook geen goed gedaan.

,,Een ongelooflijk slagveld’’, noemt Van Haaften het. ,,Ontzettend pijnlijk. Het is met zoveel liefde gemaakt, dan wil dat het er ruim 25 jaar later beter uit ziet dan dit.’’ Twee jaar geleden hoorde de kunstenaar via de Stentor dat de vlag er waarschijnlijk slecht bij hing. Vorig jaar schrok hij enorm toen de deur even voor hem open ging. ,,ik ben moedeloos geweest, had last van een mentale inzinking.’’

Van Haaften wilde zijn werk terug, om verder verval te voorkomen. Eigenlijk had de Rijksgebouwendienst hem moeten inlichten toen Westpoint een andere eigenaar kreeg. ,,Toen ik uiteindelijk in contact kwam met hun afdeling vastgoedbeheer was alles snel geregeld. Ze hebben erkend dat er iets mis is gegaan en nemen de kosten voor demontage en vervoer op zich.’’

Cirkel rond
En dus staat Van Haaften ruim 25 jaar na het plaatsen weer in de hal te werken. Samen met Mischa Rem en Michiel de Haan. Precies de mannen die hem hielpen bij het ophangen staan hem nu weer bij. ,,Kijk’’, zegt Rem, terwijl het grootste paneel van de muur komt. Hij wijst: ,,Daar staan onze drie namen nog steeds achterop.’’ Van Haaften ziet de symboliek. ,,De cirkel is rond.’’

In zijn atelier in Maastricht gaat Van Haaften kijken of er nog iets van de zes panelen is te redden. ,,Ik ben in ieder geval blij dat het terug in mijn handen is. Misschien kan ik er uiteindelijk niets mee, maar het voelt zoveel beter dan dat het hier in een container zou verdwijnen, zonder iemand er naar omgekeken heeft. Het werk heeft een rol in mijn ontwikkeling als beeldend kunstenaar gespeeld. Door de opdracht kreeg ik de kans mijn visuele gedachtegoed op monumentale schaal voor het voetlicht te brengen.’’

Met dank aan Robert van Vliet (D66)

De reddingsactie voor het kunstwerk in Westpoint is te danken aan raadslid Robert van Vliet (D66). Hij stelde twee jaar geleden vragen aan het gemeente bestuur over de panelen, waarna de Stentor contact met kunstenaar Van Haaften zocht.

Van Vliet werkte in 1994 in het gerenoveerde Westpoint toen Willem Duys bij de heropening het kunstwerk kwam onthullen. ,,Ik herinner me nog goed hoe het deel uitmaakte van de entreehal’’, aldus Van Vliet. ,,Er zijn belangrijkere zaken in de wereld, maar toch goed dat het terug bij Van Haaften is.’’

,,Het helpt ons, als cultuurminnend Apeldoorn, als Rijksgebouwendienst en als gemeente om scherp te blijven’’, vervolgt Van Vliet. ,,Er zijn veel panden in transitie. Hangt er kunst, die er met subsidie is gekomen? Dan is het zaak met elkaar op te letten en er zorgvuldig mee om te gaan. Aan de buitenkant van een gebouw is kunst gemakkelijker zichtbaar, maar wat kan er inpandig aanwezig zijn? Wanneer we als D66 niet aan de bel hadden getrokken was het helemaal verloren gegaan.’’

In Westpoint komen appartementen.

vandaag 1

gisteren 62

deze week 499

afgelopen maand 1619

tot nu toe 141706

Kubik-Rubik Joomla! Extensions


Hier adverteren? Bij afname van een recensie: 1e maand gratis!

daarna € 17,49 per maand 


museumaalten-add
singingvoices-add
Berts Music productions