RADIO KOOTWIJK - Exact een week voor haar 50ste verjaardag bezocht koningin Máxima het noorden en oosten van het land, als erevoorzitter van de stichting Méér Muziek in de Klas. Ze luisterde naar optredende artiesten, jong en oud. En gaf antwoord op een paar prangende vragen van de kinderen.

Ze hebben een liedje ingestudeerd en daarbij een half toneelstukje als verjaardagscadeautje voor de bijna jarige koningin Máxima: de acht immens nerveuze leerlingen van de Leeuwerikschool uit Neede, school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Er is een koning, een koningin, ze hebben een belletje en dan komt een lakei. Net als in het paleis.

Het is een ontroerend tafereel, vindt ook koningin Máxima, aan het einde van een lange werkdag. Aan het begin van de middag werd ze in Bourtange, op de grens van Groningen en Duitsland, als erevoorzitter van de stichting Méér Muziek in de Klas bijgepraat over de ontwikkelingen in het muziekonderwijs in de drie noordelijkste provincies, nu is ze in Radio Kootwijk op de zonnige Veluwe voor zo’n zelfde sessie over de provincies Gelderland en Overijssel.

Na hun optreden durft Gijs (9), de koning in het stukje van de Leeuwerikschool, het aan; uit het wilde weg rolt een vraag aan Máxima uit zijn mond. Of zij weet waar prinses Alexia is, haar middelste dochter. Ja, zegt Máxima, Alexia mocht vandaag weer eens naar school. Want dat mogen middelbare scholieren zoals haar dochters niet elke dag. Ariane bijvoorbeeld, is morgen pas weer aan de beurt. ,,En Amalia is hard aan het studeren, want die begint bijna aan haar eindexamens.’’

De kinderen uit Neede knikken. Máxima bedankt ze nogmaals voor hun spetterende optreden, wil vertrekken, als een andere leerling naar voren stapt. Miracle heet ze, 12 jaar oud en zij wil wel eens weten wat de koningin voor Moederdag heeft gekregen. Máxima: ,,Een dikke knuffel, om te beginnen. Maar ook een bos bloemen en een zelfgemaakte kaart met droogbloemen.’’

Het spontane gesprekje is ook voor Máxima een fijne afwisseling, op een dag die in het teken staat van structureel muziekonderwijs op de basisscholen. Vanwege de naderende 50ste verjaardag van de vorstin voert de stichting Méér Muziek in de Klas, waar zij al jaren flink actief voor is, een campagne onder de noemer ‘Vijftig dagen muziek’. Wethouders en andere bestuurders uit de wijde omtrek praten de koningin bij haar bezoeken aan Bourtange en Radio Kootwijk uitgebreid bij over de ontwikkelingen in het muziekonderwijs in hun gebied. Alle aanwezigen worden overigens eerst op het coronavirus getest.

In Máxima’s bijzijn werden op de Veluwe handtekeningen gezet onder een zogeheten MuziekAkkoord voor Zwolle; alle basisschoolleerlingen in de hoofdstad van Overijssel krijgen de komende jaren structureel muziekles. Ook voor de regio Noord-West Veluwe werd zo’n verbintenis gesloten.

Akkoorden, een naderend kroonjaar voor de koningin, dus ook feestelijke muziek. Van de leerlingen van de Leeuwerikschool uit Neede, van de Deventer muzikant (en Mol!) Rob Dekay en van de Gelderse Doe Maar Mee Band, bestaande uit kinderen uit Gelderland. Eén van hen, de 12-jarige Marilynn, trok de speciale aandacht van Máxima. Ze brak twee weken geleden haar linkerarm bij een fietsongelukje en bespeelt de vibrafoon nu alleen met haar rechterhand.

Bij het afscheid bij Radio Kootwijk (Máxima: ‘wat een schitterende plek’) ziet de koningin de ongelukkige Marylinn weer staan tussen alle kinderen. Even later loopt de pechvogel met de mooiste gipsarm van Nederland rond: eentje met de handtekening van Máxima.

vandaag 12

gisteren 62

deze week 317