UGHELEN- Paul Crucq, een talentvol muzikant uit Ugchelen die in 2014 overleed, krijgt voor zijn werk alsnog het podium waarop zijn familie hoopte. Komende tijd is zijn muziek te beluisteren in CODA. Daarnaast gaat het werk naar een internationaal festival in Amerika. Zijn ouders zijn trots: ,,Het geeft een voldaan gevoel dat het gelukt is.’’ Paul Crucq stopte zijn ziel en zaligheid in muziek. Hij speelde onder meer viool, waarmee hij enige landelijke bekendheid verwierf. Daarnaast componeerde hij. Dat leverde een aantal albums op. De bescheiden en zelfkritische muzikant kwam er echter niet toe om zijn eigen werk breed onder de aandacht te brengen. In 2014 stapte Crucq op 35-jarige leeftijd uit het leven. Zijn ouders en partner hebben daarna een manier gezocht om de stukken toch een groter publiek te bezorgen. ,,We willen zijn muziek iets verder de wereld in krijgen, als een soort eerbetoon’’, vertelden ze daar vorig jaar over in de Stentor. Uiteindelijk zijn animaties gemaakt rond een aantal van Pauls nummers. Die video’s zijn vanaf komende zondag te zien en beluisteren in CODA Apeldoorn. De korte films waren weliswaar - met wat zoeken - al op internet te vinden. Maar het doel was de muziek daadwerkelijk een soort uitvoering te gunnen. Dat er nu letterlijk een plek wordt geboden om het werk te presenteren, voegt dus echt iets toe, meent de familie. ,,We zijn er heel gelukkig mee’’, zeggen Jacqueline en Kommer Crucq, de ouders van Paul. ,,Deze expositie is de bekroning van het werk van zowel Paul als de mensen die de animaties hebben gemaakt.’’ Die laatsten hebben de video’s ook weten in te brengen bij een internationaal filmfestival in Arlington (Verenigde Staten). En ze zijn inmiddels al op een festival in Roemenië vertoond. Voor Jacqueline en Kommer Crucq is dit een mooie afronding van een intens project. Misschien rolt het balletje verder; volgen er nog meer podia. Maar nu het definitief is gepresenteerd, ervaren de ouders dat hun taak hierin volbracht is. ,,We hebben het gevoel dat we echt recht hebben gedaan aan het werk van Paul. Hij krijgt nu het podium dat hij zelf nooit heeft durven opzoeken. Dat geeft voldoening. En ook trots. Want van mensen die het weten kunnen, horen we dat ze zijn werk zo waarderen. Dat zegt ons veel.’’ Het thema van de videoserie is zintuigen; het project heet daarom Senses. De expositie wordt zondag voor genodigden geopend. Bijzonder is dat Pauls muziek daarbij weer live wordt gespeeld. Onder anderen violist Oene van Geel zal arrangementen uitvoeren. Daarmee komt veel samen. ,,Hij heeft Paul nog les gegeven, Paul schatte hem heel hoog in.’’ Senses is tot en met 5 december 2021 te zien en beluisteren in CODA. Udo Prinsen voerde de regie over de films, Udo Prinsen, Anna Koppen verzorgde de animatievormgeving en Wijnand van Klaveren arrangeerde de muziek. Het project kon mede dankzij een schenking van het Apeldoornse Frank van der Wal-fonds gerealiseerd worden.

vandaag 69

gisteren 76

deze week 471