ALMELO- Zijn complete woning kan afbranden, maar de kans is groot dat Rüdiger Wolbeck (45) er helemaal niks van meekrijgt. “Als ik aan het drummen ben, valt alles om me heen weg. Ik duik volledig de muziek in en kan me op dat moment compleet afsluiten van de buitenwereld.”

Dag in dag uit is Rüdiger met muziek bezig. Niet alleen in zijn vrije tijd, maar ook op professioneel gebied. Deze muzikant is namelijk al dertien jaar docent drum en slagwerk bij Kaliber Kunstenschool. Een prachtig beroep waarbij hij zijn leerlingen letterlijk ziet groeien. “Een jongen heeft zelfs van zijn vijfde tot zestiende bij mij op drumles gezeten,” zegt Rüdiger enthousiast. “Ik heb zijn muzikale ontwikkeling op de voet mogen volgen.”

Of het nu gaat om een 5-jarige of een 50-jarige: volgens Rüdiger ben je nooit te oud om iets nieuws te leren. “Een kind gaat zitten en begint gelijk te spelen, terwijl volwassenen te veel met hun hoofd bezig zijn. Maar als die twijfel eenmaal weg is, veranderen volwassenen eigenlijk ook gewoon in kleine kinderen die achter een groot drumstel zitten.”

Rüdiger geeft les aan jong en oud. “In principe volgt iedere leerling dezelfde route, maar komen ze via een andere ingang binnen”, legt Rüdiger uit. “Voor zowel jongeren als ouderen is leren drummen iets nieuws. Alleen gaan volwassenen veel rechter op hun doel af, omdat ze bijvoorbeeld willen leren hoe ze muziek van The Rolling Stones moeten spelen. Kinderen zijn daar minder mee bezig.”

Wat Rüdiger erg leuk vindt om te zien, is wanneer de leerlingen even in zijn schoenen staan. Dit gebeurt als diegene iemand meeneemt naar drumles. “Ik laat de leerling hun vriendje uitleggen hoe het drumstel werkt. Dit is niet alleen leuk voor dat vriendje, maar ook voor de leerling. Want hierbij beseft de leerling hoeveel kennis hij of zij eigenlijk al heeft van drummen.”

Naast dat Rüdigers leerlingen spontaan een vriendje meenemen, organiseert Kaliber Kunstenschool ook regelmatig speciale kennismakingsdagen voor geïnteresseerden. Zo is het van 8 tot en met 13 november Vriendenweek bij Kaliber. Dit houdt in dat je op een laagdrempelige manier kennismaakt met het uitgebreide lesaanbod van Kaliber.

Het is niet alleen mogelijk om een drumles te volgen, maar bijvoorbeeld ook streetdance, zangles of keramiek. Je mag aan zoveel lessen meedoen als je wilt. Je kunt kiezen uit de volgende disciplines:

Muziek
Theater