ENSCHEDE - Tot vrijdag had hij nog twijfels, maar nu is hij er zeker van: jazz-kenner en presentator Frank Jochemsen heeft een vijftig jaar oude liedtekst van Willem Wilmink teruggevonden. De tekst met de titel Soms heb je gedroomd is te horen op een geluidsband die hij onlangs aantrof in de kelder van componist Ruud Bos.

„Het is een groot cadeau”, zegt Jochemsen over zijn vondst. „Ik was op zoek naar arrangementen van Ruud Bos en stuitte toen op deze opname. Het is een mooie tekst. Eentje waarbij je je onmiddellijk afvraagt wie de maker is. En als je er dan achter komt dat die maker Willem Wilmink is, is dat des te mooier.”

Toch tastte Jochemsen in eerste instantie in het duister. „Wilmink heeft de tekst geschreven bij het nummer Sad Model van Ruud Bos. De melodie heeft hem geïnspireerd. Het lied is vervolgens in 1972 door Willem Nijholt gezongen tijdens een voorstelling van Toneelgroep Theater. In het programmaboekje wordt Wilmink genoemd als schrijver, maar dat vond ik onvoldoende. Contact met zijn weduwe Wopke vrijdag bracht vervolgens de echte zekerheid. Ze wist onder meer te vertellen dat hij in die jaren veel contact had met Ruud Bos en zijn vrouw Marjan Berk.”

Dat de originele versie van de tekst niet tussen de nagelaten werken van Wilmink zelf zit, is volgens Jochemsen niet verbazingwekkend. „Wilmink was zeer kritisch op zichzelf. Veel van zijn liedteksten heeft hij naderhand vernietigd. Dat geldt waarschijnlijk ook voor dit lied. Voor hem was het een soort tussendoortje, terwijl het toch wel een mooie tekst is, echt geschreven op een melodie. Het wordt heerlijk loom en broeierig gezongen. Gelukkig dus, zeker in dit geval, dat er nog een geluidsopname bestaat.”

De vijftig jaar oude tekst is gemaakt op een moment dat Wilmink nog betrekkelijk onbekend was. De Stratenmakeropzeeshow, het programma dat zijn doorbraak betekende, moest nog beginnen. Soms heb je gedroomd wordt op dinsdag 21 juni uitgevoerd door het Jazz Orchestra of the Concertgebouw Amsterdam. Zangeres Esther van Hees zal het lied dan zingen. Of er ook een uitvoering in Enschede zal komen, is nog niet zeggen. „Laten we het hopen. Als Wilmink ergens gezongen moet worden, dan is het wel in Enschede.”

vandaag 2

gisteren 117

deze week 2