LOSSER - Muziekvereniging DTKS Losser heeft een nieuwe dirigent. Gert van Huizen pakt de baton op om zijn ‘eigen cluppie’ nieuw leven in te blazen én zijn vader Willie te eren.

Gert van Huizen (51) is terug op de plek waar hij als 8-jarig jongetje bezield raakte door de trompet. Maar de Lossenaar heeft 43 jaar later een heel ander instrument in handen bij muziekvereniging DTKS Losser, namelijk de baton. Sinds begin deze maand heeft hij als dirigent kennissen, vrienden en zelfs familie onder zijn hoede, die hij zal aansturen en waar nodig berispen.

,,Het voelt goed om terug te zijn bij de vereniging waar het voor mij is begonnen, maar ik heb heel lang getwijfeld of ik dit moest doen”, zegt Van Huizen in het repetitiezaaltje van het Tukkershoes. „Vergelijk het met een voetballer die trainer wordt van een team waarmee hij lang heeft samengespeeld.” Zijn broer Arjan is bijvoorbeeld een van de circa 35 spelende leden. ,,Het is toch een beetje gek om leiding te geven aan mensen die dicht bij je staan. Ik ben degene die ze moet corrigeren en wijzen op fouten.”

Toch ging hij uiteindelijk overstag, nadat Sjoerd Janssen (34) hem had benaderd om dirigent te worden. ,,Het was tijd voor vernieuwing en Gert was al een keer ingevallen, vorig jaar april. Er was meteen een klik”, verklaart de voorzitter van de Losserse muziekvereniging. Waarom Van Huizen zijn aanvankelijke twijfels opzij heeft gezet? De aan het conservatorium in Enschede afgestudeerde musicus draait zich om en knikt naar de bar in het repetitiezaaltje. „Zie je die ingelijste foto daar?”, vraagt Van Huizen. „Dat is mijn vader, Willie. Hij is drie jaar geleden overleden en ik doe dit als eerbetoon aan hem.”

Hij raakt na deze ontboezeming even zichtbaar emotioneel. „Mijn vader is de oprichter van De Tukkers en ik weet zeker dat hij dit heel mooi had gevonden. Hij zou trots op me zijn geweest.”

Naast het dirigentschap bij zijn eigen vereniging is Van Huizen sinds 2017 directeur van Der Musikschule der Stadt Gronau, met ruim 1200 leerlingen en 40 docenten. Ook is hij nog steeds dirigent bij Die Stadtkapelle in diezelfde Duitse stad. In Losser stond hij vorige week maandag voor het eerst voor de, ingeperkte, groep nadat de repetities vanwege corona lange tijd stil hadden gelegen. „Ik denk dat ik de knop wel kan omzetten, hoor”, refereert hij aan het eerder geschetste ongemak. „Tijdens het repeteren ben ik streng; daarna drinken we samen gewoon een biertje aan de bar.” Met zicht op zijn vader Willie.

vandaag 66

gisteren 200

deze week 384