ESPELO- André Hazes duikt heel even onder bij Edwin van Hoevelaak in Espelo. Geen optredens betekent eindelijk tijd voor nieuwe liedjes. En er valt veel te schrijven.

Geen optredens dan maar liedjes schrijven. Oftewel terug naar het vertrouwde schrijversnest in Espelo. Waar een lekker ontspannen sfeertje hangt in de studio van Edwin van Hoevelaak. Marcel Fisser achter keyboards, tekstschrijver Bram Koning zoals gewoonlijk bovenop zijn laptop en André languit liggend op zijn favoriete zitzak. Teksten bedenken en melodieën creëren staan de komende dagen hoog op de agenda. ,,Anders hadden we nu in Oostenrijk gezeten’’, zegt Edwin van Hoevelaak. ,,Met de muziekreis ergens boven op de piste. Maar nu hebben we tijd.’’

Hazes knikt. ,,Nou ja, ik heb eigenlijk nu tijd. We kwamen ook helemaal niet aan schrijven toe doordat ik steeds moet optreden. En nu kunnen we heerlijk rustig aan de slag. Zonder druk. Er valt ook genoeg te schrijven. We hebben nogal wat meegemaakt de laatste maanden’’, zegt hij met een glimlachje. Hierbij doelt Hazes niet op het coronavirus, maar op zijn relatie met Monique. Die nu weer helemaal koek en ei is zegt de volkszanger.

De ideeën voor liedjes beginnen al wanneer Koning bij Hazes in de auto stapt op weg naar Espelo. Als goede vriend hoort Koning alles aan. ,,Over wat ik heb meegemaakt en hoe ik het beleefd heb. Dat is wel lekker. Bram zoekt daar dan woorden bij als we met z’n vieren aan het werk zijn. Ik hoef hem niks meer uit te leggen’’, gaat Hazes verder. Koning kijkt even op van zijn laptop. ,,Die input is fijn ja. Wat vinden jullie van dit?’’, vraagt hij tussendoor en zegt de eerste twee coupletten op. Een lied over de liefde. Waarin de hoofdpersoon het niet kan aanzien dat zijn grote liefde met een ander is.

Marcel Fisser slaat meteen akkoorden aan. Koning zingt de woorden. Van Hoevelaak en Hazes luisteren in doodse stilte. De pijn die in het lied voorkomt is voelbaar. ,,Ja, dat gaat over, stel dat het niet goed was gekomen met Monique. En ik haar met een ander had moeten zien. Dat had ik niet overleefd!’’, legt Hazes uit. ,,Zo hebben we gisteren een mooi liedje gemaakt en vandaag ook. Zonder die druk. En dat is echt heerlijk.’’

In drie dagen tijd probeert het team vier liedjes te maken. ,,En met deze zee van tijd wordt dat gewoon een knettergoed album’’, zegt van Hoevelaak. ,,Een album uit het leven gegrepen mag ik wel zeggen. Marcel en ik bedenken de melodieën en die komen er ook makkelijk uitrollen, de input van André en dan de teksten van Bram erbij.’’ Dat de mannen er helemaal voor naar Espelo moeten reizen vinden ze prima. Nu het nog kan.

,,We zijn allemaal nog gezond. Hebben geen klachten, zitten ook niet te dicht op elkaar’’, zegt Fisser. ,,En houden de regels in acht.’’ ,,Ik heb nog nooit zo vaak mijn handen gewassen’’, roept Hazes. ,,En thuis ook. We gaan zo min mogelijk naar buiten. Je gaat ook helemaal anders denken hoe je dingen moet doen.’’ Maar muziekmaken blijft doorgaan menen ze alle vier. ,,Muziek sleept ons er doorheen’’, spreekt Koning. ,,Ons? Heel Nederland! Let maar op!’’

vandaag 59

tot nu toe 114249