ZWOLLE- Bands worden niet meer geboekt en albumpresentaties worden uitgesteld. De impact van corona op de muzieksector is groot, zeggen zangeres Esther Groenenberg en sopraan Irene Hoogveld uit Zwolle.

Hun agenda’s liepen over met optredens, maar toen kwam de tweede lockdown en werden alle plannen van tafel geveegd. Om te voorkomen dat de bankrekening net zo leeg raakt als de agenda, zoeken de Zwolse zangeressen Esther Groenenberg en Irene Hoogveld andere manieren om brood op de plank te krijgen.

Uit een rondgang van deze krant langs verschillende Zwolse muzikanten, blijkt dat veel van hen het water aan de lippen staat. ,,Ik was bezig met een sollicitatie bij de NS voor conducteur, maar ik heb te horen gekregen dat ik het niet word. Het is heel vervelend’’, zegt een muzikant die niet met zijn naam in de krant wil. ,,Ik heb mijn pet even verkeerd staan.’’

Zo zijn er talrijke voorbeelden, al rust er een taboe op het onderwerp: de muziek - tijdelijk - verlaten voor een andere baan. De meeste muzikanten willen anoniem blijven: van een bassist die pakketjes bezorgt, een gitarist die zijn vrachtwagenrijbewijs aan het halen is, tot aan een drummer die Nederlandse les gaat geven. ,,Ik wil het liever nog even voor mezelf houden. Dat is loopbaantechnisch handiger’’, zegt een gitarist. ,,Anders lijkt het net alsof ik een hoofdstuk afsluit, terwijl het meer een plan B is.’’ Vangnet of niet, de coronacrisis dwingt de muzikanten tot een carrièreswitch.

,,Ik zat middenin de grote productie Ritratto van De Nationale Opera (DNO) met musici uit heel de wereld. We hadden net drie shows gespeeld en toen werd alles afgekapt. Het is heel zuur dat we het opnieuw niet af konden maken, want dit is in maart ook al gebeurd. Je valt dan toch in een soort gat. Ik heb wel een contract, maar wij worden betaald naar optreden. Ik was daarom bang dat ik geen salaris meer zou krijgen. Gelukkig heb ik dit weekend gehoord dat ik toch uitbetaald krijg. Dat komt ook doordat DNO gesubsidieerd wordt. Mijn werk als solist is vaak met orkesten en koren, grote groepen dus, daarom is optreden voor mij nu helemaal niet aan de orde. Mijn agenda is leeg, om toch rond te komen heb ik hier en daar projecten. Ik maak bijvoorbeeld wat opnames voor cd’s van anderen, bijvoorbeeld voor de rapper Rico. En ik ben met een project bezig om zelf een Nederlandstalige opera te maken, daar heb ik toevallig in september een subsidie voor gekregen. Met dat idee liep ik al langer rond en daar heb ik nu de tijd voor. Ik geef ook een gastcollege bij het ArtEZ Conservatorium waarin ik studenten help bij podiumpresentatie. Ik beweeg me gelukkig nog wel binnen de muziek en ik hoef nog niet te kijken naar werk buiten de muziek. Dat we nu niet kunnen optreden is één ding. Maar ik maak me veel meer zorgen over de toekomst, is de Nationale Opera er over een jaar nog wel? En zijn er nog wel lokale koren? Ik heb zelf in Engeland gewerkt en gewoond en daar zie je het al gebeuren.’’

,,Ik was gestopt met zangles geven, omdat ik het niet meer kon combineren met optreden, maar daar is nu weer alle ruimte voor. Ik ben het aan het opbouwen en heb nu zo’n tien leerlingen. Om de veiligheid te waarborgen heb ik een plexiglasscherm aangeschaft en houd ik na elke leerling een kwartier pauze, zodat ze elkaar niet passeren. Het is jammer dat de optredens niet doorgaan, ik zat net in een tour. Maar het voelde voor ons ook niet fijn meer om in deze tijd op het podium te staan. Bovendien vind ik het helemaal niet erg om voor minder mensen te spelen, maar voor dertig mensen optreden is gewoon niet kostendekkend. Op 13 november willen we weer gaan spelen, maar het is allemaal nog erg onzeker. In deze tijd zie ik dat collega-muzikanten nieuwe dingen durven aanpakken en het roer omgooien. Een kennis van me rijdt rond met een bestelbusje, waar hij normaal zijn instrumenten in heeft, daar brengt hij nu matrassen mee rond. Ik denk dat de coronacrisis veel gevolgen heeft op de lange termijn voor de industrie. Kleinere podia zullen sneuvelen en ik denk dat een groep muzikanten gaat verdwijnen. Ik blijf nog wel in de muziek, maar ik loop al heel lang met het idee om een studie Psychologie te gaan volgen aan de Open Universiteit. Daar ga ik nu mee beginnen, want ik heb nou de tijd. Er zijn momenten dat ik het helemaal niet zie zitten, maar ik heb ook momenten dat ik strijdlustig en inventief word. Bij Hedon ga ik nu bijvoorbeeld een online songwriterscursus geven. Dat komt in deze tijd perfect uit en ik ben dankbaar dat ik daar mijn uren kan maken. En het is heel leuk om te doen!’’

vandaag 26

gisteren 132

deze week 287