ZWOLLE- De kans is aanwezig dat je niet eerder van de Zwolse singer/songwriter Gercøh. (met punt) hoorde. Het is de kersverse artiestennaam van Gerco Klein, die eerder deeluitmaakte van verschillende underground metal- en punkbandjes. Hij debuteert volgende week vrijdag, 15 januari, als solo-artiest op de nationale radio in de ochtendshow van Giel Beelen op NPO Radio 2. Dat doet hij met de singlerelease van ‘When The Summer Falls in Autumn Again’, zijn debuutplaat.

Vanwaar die titel?

,,Je moet het zeg maar zo zien; mijn leventje zag er van buiten goed uit, maar van binnen voelde het niet goed. Het was stabiel, maar ik wilde er meer uithalen. Om erachter te komen wat ik wilde en hoe ik het wilde, las ik veel boeken. En als je iets wil veranderen, moet je je comfort zone te buiten. Ik droomde ervan te leven van muziek, maar dan moet je eerst door het stof.’’

Voor dat laatste is de herfst (autumn) een metafoor. De mooie tijden die de lastige tijden volgen, vergelijkt Klein met de zomer.

,,Ik schreef dit liedje in Zuid-Afrika, zonder instrumenten. Op een dag werd ik daar wakker en had ik het opeens in m’n hoofd. Om half 7 werd ik wakker, om half 8 had ik het hele nummer duidelijk.’’

Het was de eerste van vijftien nummers die Klein, als de tijd rijp is, wil spelen als aanvulling op een film die de artiest nog gaat maken (‘dat gaat nu wat lastig’). Klein: ,,De film wordt een liefdesverhaal en de vijftien nummers moeten de kijker er emotioneel aan verbinden.’’

Hoe kwam je bij Giel Beelen terecht voor je debuut?

,,Hij houdt op zijn Instagram een keer per week ‘demo donderdag’, waarop hij ingezonden muziek behandelt. De eerste keer dat ‘ie dat deed, stuurde ik dit nummer in. Hij nodigde me gelijk uit in zijn radioprogramma. Daar stond ik wel van te kijken. Ik bedoel; als hij zegt dat het goed is, dan betekent dat wel wat. Dan doet het er opeens toe. Daar ben ik wel blij mee. Vroeger werkte ik veel vanuit een alter ego, dit maak ik vanuit mezelf. En het werkt.’’

Waarom ga je nu ‘solo’?

,,Ik heb de ‘vervelende’ eigenschap dat ik heel snel ideeën krijg en die ook wel aardig kan doordrukken. Als je dan in een band speelt, komt er te veel van jou in en te weinig van de rest. Dat loopt meestal niet goed af. De enige oplossing is voor jezelf beginnen. Gelukkig had ik genoeg ideeën. Ik maakte altijd al wel zelf muziek, hoor. Nu kom ik er alleen ook mee naar buiten.’’

Hoe verwacht je dat het zal zijn om te beginnen met publiceren in deze tijd?

,,Nou, het maakt me wel creatief. Ik moet natuurlijk allemaal andere manieren vinden om mensen te bereiken, maar gelukkig lijkt Nederlandse muziek de laatste tijd goed in de smaak te vallen. Voor boekers van poppodia is het natuurlijk lastig, want ze hebben geen zekerheid. Ik heb hier in de buurt wel wat zalen aangeschreven, maar die durven het niet aan. Dat is allemaal wel lastig.’’

Wat kunnen we van je verwachten?

,,Aanstaande zaterdag zit ik in de Instagram-livestream van Abbey Hoes (actrice, red.). Ik regelde dat dinsdag met ‘r. Ze heeft zo 800 kijkers per livestream, dus hiermee bereik ik evenveel mensen als met zes release-optredens in Zwolle. Het is een soort promo voor volgende week bij Giel - dan is het echte debuut, ook met violiste (Britte Broekhuijsen). Wanneer het gehele album af is, weet ik nog niet. Het meeste moet nog worden opgenomen en de film is dus ook nog niet af. Wanneer corona weg is...’’

‘When the Summer Falls in Autumn Again’ is vanaf vrijdag 15 januari te beluisteren via alle gangbare streamingkanalen.

Achtergrond
Gerco Klein (25) groeide op in en om een muziekwinkel in Zuidwolde, Drenthe. ,,Daar waar ik werd geboren staan nu de drumstellen’’, zegt hij. Op zijn 18e verhuisde hij naar Zwolle, waar de Drent voor zijn plezier veel in underground bandjes speelde. Ook maakt hij deel uit van de Koorbazen, maar daarvan staan de activiteiten momenteel op een laag pitje. Het idee voor zijn film kreeg hij zo’n 2,5 jaar geleden. Klein: ,,Tegenwoordig ben je als artiest niet snel meer interessant. Dit project, een combinatie van film en muziek, valt op. Nu is het hopen dat de omstandigheden filmen snel weer toelaten.’’

vandaag 1

gisteren 62

deze week 499