EIBERGEN - Minder bekende klassieke werken op een laagdrempelige manier onder de aandacht van het publiek brengen. Dat kwam zondag goed uit de verf tijdens het openingsconcert van het nieuwe seizoen. Artistiek leider van Podium Eibergen Tim Brackman: „Wij willen mensen kennis laten maken met minder bekende werken, dus wat je thuis niet op cd luistert of via de radio hoort. Juist stukken die je niet verwacht of waarvan je het bestaan niet kent. De musici geven tussendoor uitleg en het publiek kan ook vragen stellen. Dat breekt de spanning.” Zowel fagottist Thomas Dulfer en saxofoniste Deborah Witteveen als het publiek bleken deze aanpak zondag zeer te waarderen in de Kluntjespot in Haarlo. Het achthoekige kerkje is min of meer de tweede vaste locatie van Podium Eibergen geworden. Door corona ontstaan, omdat het iets meer mensen met anderhalve meter afstand kan bergen dan de eigen plek, de Brackman Boerderij aan de Kormelinkweg in het buitengebied van Eibergen. „Nu mensen weer dichter bij elkaar mogen zitten, is het eerstvolgende concert weer in de boerderij. Op 18 december treedt het Brackman Trio op, met Tim op viool, Kalle de Bie op cello en pianist Rik Kuppen. Het wordt een concert in winter- en kerstsfeer, Weense romantiek. We spelen onder andere Verklärte Nacht van Schönberg. Dat gaat over een stel, een man en een vrouw die een wandeling maken. Zij vertelt hem dat ze zwanger is, maar niet van hem. Uiteindelijk vergeeft hij haar en ook dat hoor je in de muziek. Het is qua klankkleur een overvloedig, diep werk.” De Brackman Boerderij is op 16 januari ook het decor voor het nieuwjaarsconcert met Oxana Thijssen. „Ze brengt twee harpen mee, een moderne en een 19e-eeuwse, die dan net gereviseerd is. Ze zal het verschil tussen deze twee instrumenten laten horen.” Op 12 maart spelen violist Daniël Rowland en celliste Maja Bogdanović in Haarlo en tijdens de Pinksterdagen staat een kamermuziekfestival op het programma, van 3 tot en met 6 juni. „Met een fietsconcert. We zetten een tocht uit, onderweg kun je drie korte concerten op verschillende locaties bijwonen.”

vandaag 69

gisteren 76

deze week 471