header7
 
fotoheader

20230210 Dasha Beets 7111ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Dasha Beets (zang), Miguel Rodriguez (piano), Steven Zwanink (contrabas) en Tim Hennekes (drums). Programma: stukken van album BACH…because en meer

 

Misschien wel de allergrootste componist aller tijden stond vrijdagavond centraal op Jazzpodium de Tor. In navolging van Peter Beets’ eerbetoon aan Chopin had zijn echtgenote Dasha gekozen voor de componist die door Chopin bewonderd werd: Johann Sebastian Bach. Toegegeven: Chopin werd drie jaren later andermaal op een voetstuk gezet op dit jazzpodium: door het StarkLinnemann Quartet, maar ook de relatie tussen jazz en Bach heeft enkele jaren geleden nog de nodige aandacht gekregen.

Vrijdagavond was het dus Bach en het echtpaar Beets, want Peter hield als producer een inleidende geestige speech en was ook bij de videocamera’s terug te vinden. Op enkele hints na moest zijn, van oorsprong Oekraïense echtgenote het zélf allemaal doen. Zij was ook verantwoordelijk voor alle teksten, waarvan veel waren ontleend aan de Russische dichter Pushkin en tevens voor de meeste arrangementen, op het openingsstuk -tevens als toegift gespeeld- Hymn to Peace (naar Air) na: dat was dan weer van de hand van Peter. Het bleken alle zeer smaakvolle arrangementen, met veel liefde en toewijding voor het origineel.

Wat de uitvoering betreft: Daria kon zich gelukkig prijzen met een dreamteam van een trio: de Canadese sterbassist Steven (Willem) Zwanink, al in 2016 op dit podium, de pianoleeuw Miguel Rodriguez, in 2014, in november van datzelfde jaar en in 2019 al eens alhier te bewonderen. Een nieuwe ster aan het firmament bleek Tim Hennekes, misschien wel de meest muzikaal empathische drummer van de laatste tijd. Bach en bossa(feel) blijft een wonderschone combinatie, zo liet hij horen.
En Daria zélf? In mijn omgeving hoorde ik minder positieve opmerkingen over enkele intonaties, maar persoonlijk stoorde ik mij daar minder aan en richtte mij meer op de perfect getroffen sfeer van de muziek en haar aangename stemgeluid. Razend knap vond ik de vocalise (“Lied ohne Worte”, in jazztermen scat) van Sinfonia uit Partita nr. 2, sinds The Swingle Singers  niet meer zo mooi gehoord (solo toen: Jeanette Baucomont) en Dasha moest het nu nota bene in haar eentje doen!

Kippenvel kreeg ik ook nog eens bij Lament in een stemmige mineurtoonsoort met veel chromatiek (halve toonsafstanden) en vurig en gepassioneerde zang en dito begeleiding in de enige niet Bach-compositie van de avond: heuse flamenco op een operafragment van Bachs tijdgenoot Georg Friedrich Händel.

 

 

Geschreven door: Koen Edeling
Foto van: Koen Edeling

Gezien op: 10 februari 2023

 



 



vandaag 124

gisteren 267

deze week 1966

afgelopen maand 7926

tot nu toe 305880

Kubik-Rubik Joomla! Extensions


Hier adverteren? Bij afname van een recensie: 1e maand gratis!

daarna € 17,49 per maand 


museumaalten-add
singingvoices-add
Berts Music productions