ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Jurjen Donkers Quintet. Bezetting: Jurjen Donkers (zang), Robert Koemans (piano), Vincent Koning (gitaar), Cas Jiskoot (contrabas) en Eric Ineke (drums). Programma: standards

Het heerlijk avondje moet nog komen. Ondanks het toenemend aantal aanwezige kerstbomen in menige huiskamer, ruim voor het vertrek van de aloude bisschop, terug naar Spanje, staat deze avond gepland voor komende dinsdag. Toch werd de muzikale schoen van menig jazzliefhebber al op vrijdagavond gevuld door zanger Jurjen Donkers: een absolute surprise (voor het eerst op dit podium!)  met een gedicht van een stem. Jammer, dat niet iedereen de aandacht vast wist te houden, want er werd aardig wat hardop gekletst, deze keer niet bij de kachel, maar eerder bij de bar.

Donkers had aangekondigd drie mannen mee te nemen, maar er was nog een gitarist aan toegevoegd: Vincent Koning. Deze man soleerde de sterren van de hemel, maar dat hadden we ook al kunnen constateren in (onder andere) 2022, 2020 , 2010 en 2009. Zo ontstond er dus een kwintet, met als andere instrumentale solist Robert Koemans: deze sterpianist kenden we nog van een concert in 2022, toen met Ben van den Dungen. Als ik goed heb geteld, was dit het honderdenvijfde (!) optreden van drummer Eric Ineke: 103 en 104 waren in november vorig jaar. Dat de man blind zijn weg kent op zijn drumkit, is een open deur, maar het was extra genieten van de subtiele brushes in God bless the child, maar ook van bossa’s als The shadow of your smile en So danço samba.
Een prima bassist bleek Cas Jiskoot (hier nog amper twee maanden geleden). Hij completeerde uitstekend de ritmesectie, maar ook zijn soli logen er niet om.

En dan -lest best- de vocalist van dienst: de naamgever van het quartet, du dus quintet, Jurjen Donkers. Wát een timing, wát een timbre, wát een uitstraling! Eindelijk eens een zanger die het ook prima kan zonder scat. Ik scat eigenlijk nooit” debiteerde de zanger, vlak na de pauze. Menige standard liet hij echter swingen als nooit tevoren. Zijn ontdekster Rita Reys zal vast breed glimlachend vanaf een wolkje toegekeken hebben…

Foto van: Koen Edeling
Gezien op: 1 december 2023

vandaag 310