header7
  

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Openingsconcert seizoen 2024-2025 door Trio Benares (Prashant Mishra – Tabla, Roger Hanschel – Sax en Deobrat Mishra – Sitar). Programma: jazz en Indiase muziek, met composities van o.a. Roger Hanschel

 

Het openingsconcert kende een opmerkelijke invulling: het raakvlak tussen Indiase muziek en jazz. Wie had verwacht dat dit de jazzpuristen zou afschrikken, zat er lelijk naast, want het was behoorlijk volle bak, zodat de “overdwars-opstelling” achteraf een onderschatting zou blijken.

Deze vorm van crossover is redelijk zeldzaam op dit podium. De enige keer die ik mij kan herinneren was het concert van het Matangi Quartet in 2017, toen niet eens met sitar, maar met een Indiase viool en andere strijkinstrumenten. Nu was het Indiase gehalte hoger, met een sitar, op waarlijk acrobatische wijze bespeeld door Deobrat Mishra en zijn neef Prashant, tovenaar op de tabla. Het meest westerse geluid kwam van saxofonist en -op een enkele traditional na- componist Roger Hanschel. De grootste gemene deler van jazz en Indiase muziek is improvisatie en over deze gave beschikte elk lid van het trio. De rappe handbewegingen van Prashant Mishra waren amper met het blote oog te volgen. De man kon bijna complete toonladders spelen op zijn tabla.

Doorgaans waren de stukken zeer energiek van karakter, opzwepend, heftig swingend en extatisch, een enkele keer contemplatief. Met name Prashant maakte met zijn vriendelijke glimlach oogcontact met het publiek, zijn neef hield meestal zijn ogen dicht. Ook het publiek was geconcentreerd, immers: dit is niet de soort muziek, waar je doorheen durft te kletsen (laat dit zo blijven, komend seizoen!). Na de pauze loofde Deobrat Mishra het publiek zelfs voor de blije gezichten, die ze vanuit het podium konden zien. Hij grapte nog even, dat die ene gebroken snaar van het twintigtal niemand zou opvallen.

Ook de saxofonist verbaasde menigeen met zijn uiterst virtuoze spel en er werd zelfs nog meegezongen door de sitar-speler en dan was er nog body-percussion van de tabla-speler. Kortom: geen moment gelegenheid om achterover te leunen bij deze uitbarsting van jazzy wereldmuziek of wereldse jazzmuziek. Een mooie aftrap voor het nieuwe seizoen!

 

 

Geschreven door: Koen Edeling
Foto’s van: Koen Edeling
Gehoord op: 6 september 2024

 



 



vandaag 38

gisteren 131

deze week 887

afgelopen maand 3206

tot nu toe 393457

Kubik-Rubik Joomla! Extensions


Hier adverteren? Bij afname van een recensie: 1e maand gratis!

daarna € 17,49 per maand 


museumaalten-add
singingvoices-add
Berts Music productions