header7

 

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Serie Ruud Ouwehand ontmoet, m.m.v. Paul van der Feen (altsax), Axel Hagen (gitaar), Ruud Ouwehand (contrabas) en Dick Verbeeck (drums). Programma: standards en “fijne liedjes” van o.a. Kern, Parker, Rollins, Monk, Brubeck , Coltrane, Ellington en Ouwehand

  

Ook na het verscheiden van gitarist Peter Nieuwerf bleef de traditie met concerten onder de noemer “Ruud Ouwehand ontmoet…” nog vele jaren in stand: met David Linx in 2016, met Bert Boeren en Maarten van der Grinten in 2017, met Mike Boddé, Hermine Deurloo en zijn zoon Marijn Ouwehand later dat jaar, met Rik Cornelissen en  Durk Hijma een jaar later, met Romy Camerun en Sebastian Altekamp, in oktober 2018, met Bart van Lier en Anton Goudsmit in 2019, met Josee Koning en Hans Vroomans tevens in 2019 en een jaar later met John Ruocco en Martijn van Iterson. Echter na de pandemie stond de teller stil, dus het werd de hoogste tijd om deze aloude traditie nieuw leven in te blazen en dat gebeurde vrijdagavond.

Voor zijn muzikale ontmoeting had Tor-programmeur en huisbassist Ruud Ouwehand gezelschap gezocht en gevonden in de altsaxofonist Paul van der Feen, gitarist Axel Hagen en drummer Dick Verbeeck. Wat werd het publiek op deze avond verwend met topcomposities, uitgevoerd op topniveau. Met recht werd het repertoire aangekondigd als een verzameling “fijne liedjes”, want het was zalf voor de trommelvliezen van jazzliefhebbers. Alsof de relaxte sfeer van musiceren nog niet genoeg was, werd deze nog eens gelardeerd met de bekende droogkomische aankondigingen van Ruud Ouwehand, die een dankbaar medestander vond in Paul van der Feen. Deze meesterblazer (tweede altist van het Metropole) was even beweeglijk als zijn solistische bijdragen en speelde soms de enfant terrible met bizarre atonale klanken uit zijn instrument.
Een ander orkestlid van het Metropole Orkest, Axel Hagen, had zelfs gestudeerd bij Peter Nieuwerf en met de ogen dicht waande je je toch weer in diens publiek: dankzij zijn spannende en zeer melodieuze bijdragen. Voor de ritmische accenten, vaak subtiel met brushes, was Dick Verbeeck verantwoordelijk. Verrassend was het “ketelige” geluid in Caravan, vlak voor de pauze.

En dan Ruud Ouwehand zélf, wat voor superlatieven moet ik op deze man nog loslaten? Geen mens lijkt onmisbaar, maar wat zou Jazzpodium de Tor zonder deze veelkunner moeten? Laten we nog vele jaren van zijn talenten genieten en moge hij nog vele muzikale ontmoetingen als deze organiseren…

 

 

Geschreven door: Koen Edeling
Foto's van: Koen Edeling en Jan Geelen
Gehoord op: 24 januari 2025

 

vandaag 108

gisteren 100

deze week 696

afgelopen maand 983

tot nu toe 386068

Kubik-Rubik Joomla! Extensions


Hier adverteren? Bij afname van een recensie: 1e maand gratis!

daarna € 17,49 per maand 


museumaalten-add
singingvoices-add
Berts Music productions