header7

 

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Echoes of Four (Peter Weissink (drums), Will Maas (keyboards), Folkert Tettero (gitaar) en Paul Berner (contrabas). Programma: werk van o.a. Paul Berner, Will Maas, Pat Metheny en Charlie Parker

 

De Tor-vleugel bleef deze avond ingepakt, maar toetsenist Will Maas pakte juist uít op zijn Fender Rhodes en hóe. De laatste keer zes jaren geleden (toen op Hammond) en daarvoor in 2016, dus het werd weer eens de hoogste tijd om vast te stellen dat deze man het nog altijd in zijn (tien) vingers heeft: puur genieten! Contrabassist Paul Berner betrad eerder dit podium in 2019 met het Dudok Quartet en drie jaren daarvoor met Ineke Vandoorn. Ook op deze avond gaf hij blijk van zijn meesterschap. Oprichter van het kwartet Peter Weissink heeft de meeste concerten in zijn “balboekje” staan: -nog los van zijn rol als examinator in juni 2024- in het voorjaar en de herfst van 2023, in 2020 en op de kop af al elf jaren geleden.

De enige “nieuwkomer” was Folkert Tettero, die de rit naar dit jazzpodium maar goed in zijn geheugen moet prenten, want iemand die in een Metheny- compositie als Bright size life het geluid van zijn collega zó goed neer weet te zetten, verplicht zichzelf nog vele malen terug te komen. Ook zijn overige bijdragen waren meer dan de moeite waard, hoewel ik hem meende te betrappen op het struikelen in de al te snelle loopjes van Charlie Parkers Red cross (hierbij vergeven!).
Het was een caleidoscoop van verschillende stijlen: funk, fusion, ballads tot en met soundcaping en dat maakte de luisterervaring afwisselend en daardoor des te boeiender. Maar liefst vier composities waren van de hand van de contrabassist: Shirts and skins, Bent Fender, Breckenridge en Country boy, dat ik overigens amper het predicaat “countrymuziek” kon verlenen. Ook Will Maas had partijen om uit te delen: van zijn Covid-compositie Nella distanza, om bij weg te dromen.

Als de jazzgeschiedenislessen van Peter Weissink (terloops vermeld bij de introductie van Alan Pasqua’s Daddy, what is Gods last name?) slechts half zo interessant zijn als zijn boeiende toelichtingen of zijn adembenemend invoelende drumwerk, moet ik toch maar eens een postdoctorale studie aan het conservatorium overwegen…

 

 

Geschreven door: Koen Edeling
Foto's van: Koen Edeling en Jan Geelen
Gehoord op: 14 maart 2025

 

vandaag 37

gisteren 153

deze week 709

afgelopen maand 2070

tot nu toe 396381

Kubik-Rubik Joomla! Extensions


Hier adverteren? Bij afname van een recensie: 1e maand gratis!

daarna € 17,49 per maand 


museumaalten-add
singingvoices-add
Berts Music productions