(standards, maar verre van standaard)
ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Serie “Ruud Ouwehand ontmoet…” met Ruud Ouwehand (contrabas), Martijn van Iterson (gitaar) en Toon Roos (sopraan- en tenorsaxofoon). Programma: standards van o.a. Jobim, Kern, Parker en Young
Geen geluidsversterking, de “overdwars-opstelling”: een avond om als publiek op de schoot te kruipen bij de drie instrumentalisten. En dan ook nog drie met een zeer langjarige staat van dienst: saxofonist Toon Roos heeft de teller al op 28 (optredens op dit Jazzpodium –“hét podium der podia”) staan sinds 1987 (waaronder 2014, 2015, 2017, 2018) , gitarist Martijn van Iterson was er alleen al het afgelopen decennium zes keer: in 2015, 2017 (ook in december van dat jaar, net als in 2015 in dezelfde bezetting als nu), 2020, 2022 en 2024. Een getal op te hangen aan het aantal optredens van Ruud Ouwehand, daar waag ik mij niet eens aan. Het is een wonder dat deze man, sinds eerder deze week in het bezit van de status van AOWer, over een ander postadres beschikt dan de Walstraat, dus de statistici verwijs ik graag door naar Jazzkroniek de Tor (of zouden ze daar ook de tel zijn kwijt geraakt?).
We kunnen dus ook spreken over een reünietje van drie ouwe-jongens-krentenbrood, al bleef er ruimte genoeg over voor verrassende improvisaties van een gehalte dat je slechts hoogst zelden meemaakt. Bij elke nieuwe standard had ik het gevoel: zó moet het, zó is het bedoeld door de componisten, déze uitvoering is mooier dan het origineel. Wat wás het smullen van Jobim-stukken als How insensitive, The girl from Ipanema of One note samba: hoezo dóódgespeeld? Parkers Au privave klonk alsof de inkt nog nat was, zelfs het ooit door Ringo Starr “gezongen” Bye bye blackbird kreeg door dit all-star trio opnieuw een jeugdig elan.
Alsof niet alleen het publiek al zat te glimmen van genot, zo verging het de drie mannen minstens net zo: ze hadden er (niet zelden hoorbaar) lol in en die wisselwerking gonsde rond in de ruimte, rijkelijk gevuld met vakgenoten. Was deze late-night jazz nou een schoolvoorbeeld van een masterclass? Voor mij was het ronduit meesterlijke klasse!
Geschreven door: Koen Edeling
Foto's van: Koen Edeling en Jan Geelen
Gehoord op: 28 maart 2025