ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Blue Sands. Bezetting: Reindert Kragt (basgitaar), Esther Van Hees (zang) met Anton Goudsmit (gitaar). Special guest: Cameron Rivero (saxofoon). Programma: meest eigen composities
Een opmerkelijke bezetting: een zangeres (Esther Van Hees) en een basgitarist (Reindert Kragt), samen duo Blue Sands. Voor deze avond (en waarschijnlijk nog veel meer concerten) was het duo voor 50% uitgebreid en wel met gitarist Anton Goudsmit, een oude bekende op dit podium: onder andere ook al in 2023 (toen in Mystiek Theater), 2019, eerder dat jaar en 2015. Een gouden greep, naar mijn bescheiden mening, want deze man heeft heel wat te bieden, op gitaar en zelfs vocaal (hij zingt graag mee met zijn ronduit interessante solopartijen).
Het gehele concert stond in het teken van tamelijk dromerige sferen, prachtig neergezet door een zangeres met een groot bereik en een uiterst vindingrijke basgitarist. Desgevraagd bleek de zangeres zich niets aan te trekken van de nog altijd woedende taalstrijd in haar geboorteland België: ze zong zonder enige gêne en accentloos Franstalig repertoire als Tous les garçons et les filles (Françoise Hardy) en Sans parapluie van Jan Huydts, die nog bas en piano speelde bij Wim Sonneveld (Jean Ferrat is écht de componist van de oorspronkelijke melodie van La Montagne, bij ons bekend als Het Dorp).
Naast zeven eigen composities van het duo en die van Huydts was er ook nog repertoire van onder meer grootheden als Paul McCartney (diens Jenny Wren uit 2005), een heuse standard van Chet Baker (You don’t know what love is), Radio Heads Paranoid Android en Calling you (van Bagdad Cafe). Verder had gitarist Anton Goudsmit ook nog een tweetal composities meegebracht.
De grootste verrassing was echter het optreden van saxofonist Cameron Rivero. Zijn instrument lag aanvankelijk onbeheerd op de Tor-vleugel, maar werd tot driemaal toe bespeeld en dat was de kers op de taart. Zangeres en saxofonist kenden elkaar van het Atlantic Jazz Lab Orchestra en Rivero’s bijdrage tilde het concert naar een ongekend hoog niveau.
Waarom niet gewoon verder gaan als kwartet?
Geschreven door: Koen Edeling
Foto's van: Koen Edeling en Jan Geelen
Gehoord op:11 april 2025