20170923 Millennium 0113

OMMEN, Theater Carrousel, zaterdagavond. Concert door Millennium Jazz Orchestra (o.l.v. Joan Reinders) & Deborah J. Carter (vocals). Programma: Bigband- repertoire van/ gearrangeerd door o.a. Joan Reinders, Henri Gerrits en “Singing Dizzy” met werk van Dizzy Gillespie.

Jazzminnend Ommen en omgeving werd zaterdagavond getrakteerd op een prachtige avond met jazzmuziek, gebracht door het gerenommeerde Millennium Jazz Orchestra. Niet alleen had Joan Reinders als dirigent de artistieke leiding, hij tekende ook voor het gros van de arrangementen en enkele originele composities. Heel boeiend was een voorproefje van de meest recente cd van het orkest, Lookin’ East, het eerste deel van een suite: dat smaakte naar meer, maar dat bleef voorbehouden aan de kopers van de cd. Dit deel had als titel het Grieks voor “dankjewel”: Efcharisto en werd verrijkt door het solo-trompetspel van Anne-Marie ten Heggeler en Suzan Veneman. Het optreden van Millenium stond overigens bol van de solo-bijdragen, uit alle gelederen van het orkest, tot aan de ritmesectie toe. Geen solist was te betrappen op een nonchalante houding: ieder maakte er iets mooi van. Bij het slotnummer van deel één was zelfs een vocale solist te horen: Herman Nijkamp schitterde scattenderwijs in I thought about you.

Na de pauze was het de beurt aan de van oorsprong Amerikaanse zangeres Deborah J. Carter, die een selectie had gemaakt van Dizzy Gillespie- composities. Joan Reinders was aan het arrangeren geslagen en hier klonk de staalkaart die de titel had meegekregen “Singing Dizzy”. Het publiek werd met de regelmaat van de klok ondergedompeld in Caraïbische sferen. Een klein minpuntje zij toch opgemerkt: in de meest forse tutti-gedeelten was de zang van Carter amper hoorbaar. Haar perfecte timing, haar weergaloze scat en haar uiterst sympathiek ogende uitstraling maakte haar performance een lust voor oor en oog.

Op ludieke wijze kregen nog diverse leden van het orkest de ruimte om te soleren in een onvervalste blues van Count Basie. Aan deze toegift deden ook de twee vocalisten van de avond mee: niet alleen Deborah J. Carter, maar ook Herman Nijkamp en toen restte het de orkestleden slechts erbij te gaan stáán.

Gezien op: 23 september 2017

vandaag 390

deze week 2722