20180914 John Engels 0044

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Openingsconcert van seizoen 2018-19 door John Engels & Diamond 5 Revisited (bezetting: John Engels: drums, Rob van Bavel: piano, Joris Roelofs: basklarinet, Ruud Breuls: trompet, Ruud Ouwehand: contrabas). Programma: traditionals

Het openingsconcert van het 48-jarige Jazzpodium de Tor werd verzorgd door een (spring)levende jazzlegende: drummer John Engels. Op het randje van de waarschuwing “er kan geen kip meer bij” was de Tor bomvol, want: wie wilde er nou niet bij zijn? Het “wij waren er nog bij”- gehalte was bijgevolg zeer hoog, want ga er maar aan staan: welke jazzlegende houdt het vijf-en-zestig jaren vol? De inmiddels 83-jarige Engels timmert nog steeds aan de weg én op zijn drumstel (en hóe!). Alsof het nog niet genoeg is, geeft de drummer op de daarop volgende zaterdagmiddag ook nog eens een masterclass.

Zover was het echter nog niet op deze vrijdagavond, want toen konden we genieten van zijn altijd rake klappen, de subtiele brushes en het ongeëvenaard inlevingsvermogen van deze oude rot. Hij had ook nog deelgemaakt van de oorspronkelijke ‘Diamond Five’, de groep die van 1957 tot 1961 in de Amsterdamse ‘Jazzclub Sheherazade’ furore maakte. John Engels speelde toen met Cees Smal, Harry Verbeke, Cees Slinger en Jacques Schols.

Iets minder dienstjaren heeft contrabassist Ruud Ouwehand er op zitten, maar ook deze man draait al enkele decennia mee en dat zit stevig verankerd in zijn spel. Als echte groentjes kunnen we de andere ensembleleden van Diamond 5 Revisited overigens ook niet bepaald kwalificeren: de altijd verrassend solerende pianist Rob van Bavel, saxofonist -maar op deze avond consequent bewapend met de basklarinet- Joris Roelofs en Ruud Breuls op trompet en bugel. Ook het hout en koper was in meer dan uitstekende handen, want wat kúnnen deze mannen nog aan originele muzikale ideeën toevoegen aan standards als Skylark, Jordu en You stepped out of a dream!
Verheugend was het groot aantal jonge bezoekers, die aan hun achterkleinkinderen nog kunnen vertellen dat ze er bij waren. Dat dit misschien nu al het hoogtepunt was van het komende seizoen wordt gelogenstraft door de veelbelovende programmafolder, bomvol interessante en verrassende concerten, dus laat u uitnodigen een bijdrage te leveren aan de noodzaak tot het bevestigen van het gevreesde bordje “het is vol, er kan geen kip meer bij”.

Gezien op: 14 september 2018

vandaag 388

deze week 2720