header7
fotoheader

20210901 teun en teun 2bTeun& Teun

 20210901 Ensemble Hesperi           Ensemble Hesperi

20210901 Amaconsort Lars Ressler 2019 1024x628Amaconsort

UTRECHT, TivoliVredenburg/Hertz. Halve finale Internationaal Van Wassenaer Concours BAROQUE EDITION, m.m.v. Cohaere Ensemble, DELTA Trio, Ensemble Hesperi, Ensemble Concorda, Teun&Teun, The BaRock M Ensemble en Amaconsort

‘Let’s talk’ (Muziek spreekt) is het thema van het Festival Oude Muziek van dit jaar. En hoewel het Internationaal Van Wassenaer Concours niet tot de hoofdprogrammering behoort, kon het publiek het thema bij alle zeven geselecteerde ensembles voor de halve finale op de een of andere manier terug horen.
In deze editie staat de periode 1600-1750, al was er maar één ensemble dat het verst terug ging in de tijd: Amaconsort uit Zwitserland. Wat tricky was dit overigens wel, want je zou idealiter moeten spelen op verschillende instrumenten, eigen aan de periode waarin de muziek ontstond, van vroegbarok tot laatbarok.

Aan de jury onder voorzitterschap van Krijn Koetsveld de taak om de optredens te beoordelen op grond van: ensemblespel, stijl en presentatie op het podium. Na elke sessie van twee-drie ensembles deelde de vakjury hun eerste indrukken met het publiek, waar het publiek het dan al dan niet mee eens kon zijn, zoals in het geval van Ensemble Concorda.

Ook als je niet veel weet van klankvorming en dergelijke, viel bijvoorbeeld direct het verschil op tussen het vioolspel van Marta Korbel in het eerste ensemble dat optrad (Cohaere Ensemble, Polen) en Marie Toriu in het tweede (DELTA Trio, België). Smaken verschillen, wat ook doorschemerde in de mening van jurylid en violiste Eva Saladin; zij wilde bij Korbel graag iets meer een ‘divine sound’ horen en de klank van Toriu vond ze juist ‘very refined’.

Natuurlijk gaat het, - dat zou je haast vergeten – om de muziek. Het Nederlandse ensemble Teun&Teun (blokfluitist Teun Wisse en klavecinist Teun Braken) bracht bijvoorbeeld voor veel luisteraars waarschijnlijk twee verrassingen mee: een blokfluitsonate van Unico Wilhelm van Wassenaer en een van Willem de Fesch. Gezien het gulle applaus vielen beide werken en de uitvoering daarvan in de smaak. Jurylid Inès d’Avena, zelf blokfluitiste, was helemaal overtuigd. Uw recensent ook.

The BaRock M Ensemble uit Rusland kwam met een rijke continuobezetting: viola da gamba, luit en een klavecimbel van Kalsbeek. De een vond de sonate van Jean-Féry Rebel daardoor wellicht een lust voor het oor, terwijl de ander – zoals jurylid Fred Jacobs – de klank van de groep als ‘te vet’ had ervaren. Ook hier: smaken verschillen.

Klap op de vuurpijl was een doorgecomponeerde mask, ‘A Midsummernight’s Dream’, gebracht door het eerder genoemde Amaconsort. ‘Muziek moet voor zichzelf spreken’, zeiden zowel Eva Saladin als Fred Jacobs, die een en ander soms als te energiek over het voetlicht vonden gebracht. Waarmee we ook weer bij het thema van het Festival waren: muziek spreekt.

De ensembles die doorgaan naar de finale aanstaande vrijdag zijn: Amaconsort, Ensemble Concorda, Ensemble Hesperi en Teun&Teun.


 

Geschreven door: Els van Swol
Gehoord op: 1 september 2021
Foto's: GMIsserlis Photography (Ensemble Hesperi)/ 
Lars Reßler (Amaconsort)

 



 



vandaag 69

gisteren 76

deze week 471

afgelopen maand 2029

tot nu toe 174465

Kubik-Rubik Joomla! Extensions


Hier adverteren? Bij afname van een recensie: 1e maand gratis!

daarna € 17,49 per maand 


museumaalten-add
singingvoices-add
Berts Music productions