20220624 NSJM 4992

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor "Down town", vrijdagavond. Concert door New Sound Jazz Machine (o.l.v. Joris Bolhaar). Programma: veel eigen stukken en arrangementen van Joris Bolhaar

Jawel, het hing er weer: het even gehate als welkome bordje “er kan geen kip meer bij” en wat hádden we dit tafereel gemist. Het slotconcert van seizoen 2021 (20?) (19?)-2022 kende een verheugende volle bak. Big Band en tóch “down town”: een gewaagd besluit van de organisatie. Joris had zijn man(m/v)schappen ook nog eens zeer breed opgesteld: in een “9-2-7 positie”, waardoor er nogal wat toeschouwers moesten staan.
Het enthousiasme was er echter niet minder door, zowel van publiekszijde als van de kant van de musici. Van meet af aan was er een lekke vette sound te horen, elke compositie kende minimaal twee, vaak drie en soms vier solomomenten, die doorgaans kwalitatief erg goed werden ingevuld. De arrangementen -natuurlijk van de hand van de leider Joris Bolhaar zélf- klonken als een klok. Joris Bolhaar is de leider van de NSJM, kondigt alle stukken op humoristische wijze aan, maar speelt zelf mee, voor de pauze uitsluitend op contrabas, daarna deels op basgitaar. Hij staat er dus niet voor en dat ging ik op deze avond steeds meer missen. Finesses op het gebied van dynamiek ontbraken, er wordt toch te veel naar de lessenaar gestaard en daardoor miste ik de motiverende werking die van een dirigent uit kan gaan: dat nét dat beetje “meer”.
Begrijp mij niet verkeerd: we hebben hier te maken met een band van uitzonderlijke klasse en juist daarom gun ik deze puike muzikanten een extra stimulans, die van een dirigent uit kan gaan.

Van originele titels was ook deze avond sprake: wat te denken van How Was Your Weekend, Jitterbuffer en Paroxysms? Een prijsvraag-zonder-prijs werd uitgeschreven voor de titel Liedje 2. Wellicht dat op de twee komende concerten van NSJM (in december of mei volgend jaar) de nieuwe titel het levenslicht gaat zien. Of er dan ook iemand voor staat, laat ik graag aan de band zelf over…

Gezien op: 24 juni 2022

vandaag 310

deze week 2642