ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Openingsconcert seizoen 2023-24 door: Pan-Europees Jazz Quintet Jumelage 23 (Kęstutis Vaiginis, (saxofoon) uit Litouwen, Raphaelle Brochet, (zang) uit Frankrijk, Przemysław Strączek, (gitaar) uit Polen, Theo de Jong, (basgitaar) uit Nederland en Sebastian Netta, (slagwerk) uit Duitsland. Programma: meest eigen composities

Het nieuwe jazzseizoen in de Tor begon vrijdagavond gelijk al goed, met een volle bak en een hoog artistiek niveau. Willem Habers lanceerde een neologisme: grensontkennende muziek, gezien de vijf verschillende nationaliteiten, ik houd het op grenzeloos (of, zo u wilt: muziek zonder grenzen). Het vijftal was bijeengekomen in de Landesakademie Heek in het nabije Nienborg en had daar ondervonden dat je beter vredig muziek kunt maken dan te hakketakken over elkaars verschillen, want daar komt alleen maar oorlog van, bewijst al ruim anderhalf jaar de gevreesde crimineel Dhr. P. te M.

Er waren op deze avond wel bijzonder grote helden op hun instrument aan het werk. Slagwerker Sebastian Netta excelleerde in subtiliteit en trok slechts sporadisch een solo naar zich toe. Onze landgenoot Theo de Jong zorgde voor solide laag, boordevol originele vondsten. Przemysław Strączek is een ster in Polen en hij liet op dit podium horen waaróm: wat kan die man spelen! De Litouwer Kęstutis Vaiginis speelde regelmatig bijkans zijn longen uit het lijf (en dat bij deze tropische temperaturen!) op diverse saxofoons. En dan was er natuurlijk nog de uiterst veelzijdige zangeres Raphaelle Brochet, die haar Franse afkomst niet onder stoelen of banken stak. Dat zij ook in India heeft gestudeerd, wist zij tevens subtiel door haar zang te weven. Maar ook voor Braziliaans repertoire draaide zij haar hand niet om.

In het officieel laatste nummer, Good news, have fun, een compositie van Przemysław Strączek, zette zij het publiek aan tot community singing en noemde daarbij nogmaals de namen van het vijftal en improviseerde een gezongen dankwoordje. Dat moest wel tot een toegift leiden en die kwam er: The Jody Grind van Horace Silver.

Er staan alleen al voor de rest van het kalenderjaar maar liefst zestien vrijdagavondconcerten gepland op dit podium, dus genoeg reden om deze avonden alvast vrij te houden.

Foto’s van: Koen Edeling en Jan Geelen
Gezien op: 8 september 2023