ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door The New Conrad Miller Trio: Coen Molenaar (piano), David de Marez Oyens (contrabas) en Enrique Firpi (drums). Programma: meest zelfgeschreven muziek door Coen Molenaar

De vorige keer dat dit trio dit jazzpodium aandeed, viel de publieke belangstelling nogal tegen. Dat was bijna zes jaren geleden: in maart 2018. Gelukkig was de zaal vrijdagavond wél goed gevuld en konden meer jazzliefhebbers zich overtuigen, dat dit trio een prima stuk muziek maakt. Tel daar nog eens bij op, dat alle stukken zelf geschreven zijn, waarvan twaalf van de veertien van de hand van de naamgever en pianist Coen Molenaar, één compositie van contrabassist David de Marez Oyens en één van beide heren samen. Jawel: maar liefst zestien pareltjes hoorden de toehoorders voorbijkomen en toch werd de -denkbeeldige- grens van half twaalf niet overschreden. Geen eindeloze litanieën dus, maar puntige muzikale ideeën, die stuk voor stuk op originele wijze waren uitgewerkt.

Wat een verademing ook om een pianist aan het werk te zien, die glasheldere en vaak geestige toelichtingen gaf en die geen toevlucht hoefde te zoeken tot maniertjes of trucjes als kreunen, gekkebekketrekken of anderszins. Het was een no-nonsense pianist die ook nog eens opviel door een uiterst aangename toon, met een technische term “toucher”. David de Marez Oyens was het type contrabassist dat voor een uiterst stabiele factor zorgt en ook nog eens interessant weet te soleren. Aanvankelijk dacht ik dat drummer Enrique Firpi wel erg nadrukkelijk aanwezig was, maar zijn subtiele hantering van brushes en mallets (stokken met omwikkelde koppen) deed mij op mijn mening terugkomen.

Van een grote mate van afwisseling was sprake in het karakter van de verschillende stukken. Nu eens dromerig-melancholisch, dan weer heftig swingend, soms als een ballad, dan weer in onvervalst uptempo. Van jazzwaltz tot vijfkwarts en niet zelden bol van tempo- of feel-wisselingen. Een viertal albums heeft dit trio al op hun naam staan, waarvan Wildflowers het meest recent is. Daarvóór verschenen o.a. Con Alma en Sounding Silence (beide uit 2018). Alleen al de hoezen van deze geluidsdragers zijn van adembenemende schoonheid, ontworpen door Michael Cheval.

Graag kijk ik uit naar de presentatie van het vijfde album van dit trio, uiteraard op Jazzpodium de Tor

Gezien op: 26 januari 2024

vandaag 310