ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Artvark Saxophone Quartet (Rolf Delfos: altsax, Bart Wirtz: altsax, Mete Erker: tenorsax en Peter Broekhuizen: baritonsax) & Claron McFadden (zang). Progamma: 'hear, hear....LISTEN!', muziek op teksten vanuit het vrouwelijke perspectief, van 600 voor Christus tot heden

Wat is er mooier dan één saxofoon? Juist: vier saxofoons! Wat is er nog mooier dan een saxofoonkwartet? Een kwartet met een zangeres! Claron McFadden is een zangeres met een zeer groot bereik en een fabelachtige stemtechniek. We moeten alweer bijna elf jaren teruggaan om ons haar laatste concert op dit podium te herinneren: op 22 februari 2013, toen ook met dit saxofoonkwartet. Overigens werd haar achternaam in de Jazzkroniek de Tor toen nog gespeld met een “o”. Artvark was er iets vaker: in 2022 (toen in Mystiek) en in 2016 (met de Kameroense zangeres Ntjam Rosie).

Opvallend was dat er geen zitplaatsen waren op het podium, slechts één stoel achter het podium, voor de zeldzame momenten dat de zangeres even niet meedeed. De vier saxofonisten lieten een verre van statisch toneelbeeld zien: het was nog nét geen choreografisch geheel, maar onbetwist uiterst beweeglijk. De klankverhouding was perfect uitgebalanceerd, iets was we inmiddels wel weten van dit topkwartet. Een verrassing bewaarde Bart Wirtz voor de aandachtige luisteraars tot het elfde van de veertien uitgevoerde stukken: in A slide’s nest klonk een soort schuifsaxofoon, de “Vark 1” (zie onderste foto). Kenmerkend voor de ongebreidelde originaliteit van Artvark.
De extra dimensie die dit concert kenmerkte was voor rekening van de zangeres. McFadden betoverde haar luisteraars met haar uiterst wendbare stem, gekoppeld aan een prima verstaanbaarheid, waardoor de vaak indringende teksten een extra lading kregen. Heel geraffineerd was het gebruik van een opname-apparaat (looper) in Claron’s thing, waardoor de zangeres (en de saxofonisten) konden improviseren over haar eigen ingezongen ritmische patronen.

Zoveel zeggingskracht dwong het publiek tot extra aandacht, zodat het appèl extra stil te zijn, niet aan dovemansoren was gezegd. Dat gebeurde bij de toegift, Claron’s song, met alleen het ritmische geluid van de kleppen van de saxofoons, in prachtige samenwerking met de stemkunstenares McFadden.

Geschreven door: Koen Edeling
Foto's van: Koen Edeling
Gezien op: 9 februari 2024