blues is not dead: it’s RED
ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door RED (Ellister van der Molen (trompet/bugel), Gideon Tazelaar (tenorsax), Daniel Bulatkin (Hammond SK1) en Sander Smeets (drums). Programma: New Orleans blues, in arrangementen van Ellister van der Molen en Bob Wijnen

Al eind november 2020 verscheen het album NOLA van het jazzkwartet RED, geïnspireerd door het Mekka van de jazz: New Orleans. Van de dertien stukken die op dit album staan, werden er vrijdagavond zeven uitgevoerd, aangevuld met nog eens acht andere composities. Alles gearrangeerd door trompettiste Ellister van der Molen en Hammondorganist Bob Wijnen, die geblesseerd bleek. Ook vaste drummer Wouter Kühne ontbrak en was nu vervangen door Sander Smeets. Op Hammond SK1 (het eerste “ultra-draagbare” orgel in zijn geschiedenis, met een gewicht van nog geen 7 kilo) was te elfder ure de Tsjech Daniel Bulatkin uit Rotterdam “ingevlogen”.
Alleen al de klank dit instrument maakt de muziek extra door(k)leefd, of noem het ranzig of smerig. Niet voor niets dragen composities titels met woorden als naughty, filthy en nasty in zich. Bulatkin leefde zich ongegeneerd uit op zijn instrument. Handig, zo’n draagbare Hammond en met je ogen dicht bijna een “echte” B3, maar met open ogen mis ik toch het geworstel met de pedalen. Lekker direct, soms ronduit brutaal speelden ook trompettiste Ellister van der Molen en tenorsaxofonist Gideon Tazelaar, die in 2018 al op dit podium stond. Voor de opzwepende ritmes was een prima vervanger gevonden: Sander Smeets. Hij bewaarde -heel bescheiden- een spetterende drumsolo tot het laatste officiële nummer.

Het mooie van deze avond vond ik de belichting van de veelzijdigheid van de blues. Soms slepend, klagend, dat weer onbedaarlijk swingend of met heftige ritmische accenten. We kregen composities voorgeschoteld van onder anderen Johnny Hodges, Jerry Roll Morton, Horace Silver en Art Blakey, maar wel met een lekker dikke RED-saus overgoten. Beide blazers lieten regelmatig de klank vanuit hun tenen komen en de onderhoudende toelichtingen van Van der Molen deden je bijkans wegdromen naar de stad van de Mardi Gras, New Orleans: ook daarin zit het woord “vet”.

Toegegeven: de pauze was een tikje aan de lange kant, maar om daarom weg te lopen? Liepen die “pauzeverlaters” toch mooi een rode oortjes-concert tot bijna tien voor twaalf mis…

Gezien op: 19 april 2024

vandaag 373