ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Minifestival “Tunes and Tapas”, verzorgd door: Big Bang (o.l.v. Anne-Marie ten Heggeler, met zang door Mena Pattirua) en Jumelage Band: Maarten van der Grinten (gitaar), Ruud Ouwehand (bas), Sebastian Netta (drums). Gasten: Felizian Tenthoff (trombone), Marijn Ouwehand (zang)/ The Rolo’s: Annemijn Rol (viool), Floris Rol (piano). Programma: bigband- repertoire en eigen werk en traditionals

Als je in een mediterraan land een openluchtconcert organiseert in de maand mei, is de kans niet zo groot dat er aan een regenprogramma gedacht hoeft te worden. In dit kikkerlandje is de kans echter veel groter dat de weergoden niet op de hand van de organisatoren zijn en dit droeve lot trof de organisatie van het minifestival “Tunes and Tapas”, dat vrijdagavond eigenlijk op het pleintje achter de Jacobuskerk had moeten plaatsvinden. Medewerkers van tapasrestaurant Los Suenos sleepten hun spulletjes naar de Tor en het publiek vervoegde zich ook in dezelfde richting en zo werd het toch nog gezellig (en culinair verantwoord).

Het motto van de avond was “Nooit te jong voor jazz” en dat demonstreerde de bigband Big Bang al vanaf een ongebruikelijke aanvangstijd (zelfs eerder dan Edwin Rutten : toen om zeven, nu al om zes uur). Anne-Marie ten Heggeler dirigeerde de Jongeren bigband en Mena Pattirua zong in vier stukken mee.

Het leeuwendeel van de avond kwam echter voor rekening van de Jumelage Band, met twee wonderkinderen, die zich als duo de Rolo’s noemden (broer en zus Rol). De “oudgedienden” Ruud Ouwehand en Sebastian Netta, die al talloze keren dit podium betraden, aangevuld met gitarist Maarten van der Grinten, die ik “slechts” in 2017 en 2015 mocht meemaken. Onder de jongeren konden geschaard worden de 22-jarige Duitse trombonist Felizian Tenthoff, maar zeker ook violiste Annemijn Rol (12) en haar zelfs nog jongere broertje Floris (10). Het internationale karakter werd overigens gewaarborgd door de Duitse nationaliteit van Tenthoff en Netta.
Alsof er geen leeftijdsverschil bestond, “beukte” Floris Rol trefzeker de meest vette akkoorden op de vleugel en wist hij ook in solomomenten te imponeren. Een van de hoogtepunten was een solostuk, gecomponeerd door (een van) zijn lera(a)r(en) Mike Boddé, getiteld De Floris-rol. Ook het spel van zijn zus Annemijn deed bij menigeen de mond openvallen: wat kan die dame al onbedaarlijk swingen op haar viool!

Niets ten nadele van de “oudere garde” (die kennen we immers al wel), maar verder wil ik nog wél het gevoelvolle trombonespel van Felizian Tenthoff roemen en (lest best:) de zang van Marijn Ouwehand. Deze onderstreepte het Duits-Nederlandse karakter door tweetalige versies van De speeltuin / Pack die Badehose ein en Twee motten / Zwei Motten te zingen. Zijn aangeboren gevoel voor muzikale humor bereikte een nieuw hoogtepunt met een swingende vertolking van de caravalshit (hier beslist géén caraval-shit) Bloemetjesgordijn. Spontaan ontstond het idee om een jazzy carnavalsalbum op te gaan nemen, ik zou ‘m bij voorbaat graag aan mijn verzameling toevoegen…

Foto's van: Koen Edeling en Jan Geelen
Gezien op: 24 mei 2024

vandaag 117