ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door The Maestro’s - ArtEZ in the spotlight. Bezetting: Jan Wessels (trompet, bugel en zang), Rolf Delfos (tenor- en altsaxofoon), Mark Weber (gitaar), Ruud Ouwehand (contrabas) en Joost van Schaik (drums). Programma: werk van Lanny Morgan, Art Blakey, Ruud Ouwehand, Ray Henderson/Mort Dixon, Antonio Carlos Jobim, Chick Corea, John Carisi, Tom Manders, Roy Hargrove, Tadd Dameron, Jerry van Rooyen en Charlie Parker.

Vanaf noot 1 was vrijdagavond duidelijk dat hier vakmensen aan het werk waren. Niet voor niets was Jazzpodium de Tor helemaal volgeboekt, met een groot aandeel aan jeugdig ogend publiek. In een bonte verzameling van composities van Blakey tot Parker en van Ouwehand tot Manders werd het publiek aangenaam onderhouden met ijzersterke jazz, op voortreffelijke wijze vertolkt door een vijftal dat elkaar alleen kent uit wisselende bezettingen.

Met het intypen van de achternaam Wessels krijg ik alleen al op deze site 22 hits: deze trompettist/ bugelbespeler én zanger is met recht kind aan huis en speelde (én zong!) voor de zoveelste keer de sterren van de hemel. Ruud Ouwehand “scoort” nog beter: de Gouden Torretje-drager komt maar liefst 49 keer voor (alleen al sinds 2013) en behoort gewoon tot het meubilair. Alleen zijn woonadres is nog net niet de Walstraat in de burgerlijke stand. Hij had ook zijn compositie La waltz 2 3 meegenomen, inmiddels een standard geworden, zeker voor Tor-publiek. Avontuurlijker laag dient nog te worden uitgevonden.

Rolf Delfos speelde ook al eerder op dit podium: vijf weken geleden, met Artvark en daarvoor in 2022 (Mystiek) en in  2016. Met recht een topsaxofonist, die fraai kleurt met koper, maar ook als solist ronduit boeit. Gitarist Mark Weber is weliswaar geen docent aan ArtEZ, maar toonde zich onbetwist een Maestro. Ook geen onbekende op dit podium, want hij speelde tweemaal samen met Ruud Ouwehand en Caroline Goudwaard: in 2022 en 2019 (in dat laatstgenoemde concert was ook Jan Wessels van de partij).

Drummer Joost van Schaik levert maar liefst vijf “hits” (geen bedoelde woordspeling!) op: 2023, 2022 (toen nog met wijlen Tilmar Junius), evenals 2019, daarvoor nog in 2018 (tweemaal!) . Het type drummer, dat weet wanneer subtiliteit gevraagd wordt en wanneer hij lekker los kan gaan.

Niet alleen kwantitatief is er veel over deze vijf mannen te vinden, ook kwalitatief was het smullen geblazen. Moge zij als docenten het heilige vuur overdragen aan hun leerlingen, dat zit de jazzscene voor de komende generaties ongetwijfeld gebeiteld.

Gezien op: 15 maart 2024

vandaag 494

gisteren 246